۱۰ مقصد اول صادرات و واردات ایران در فروردین‌ماه/ تراز مثبت ۸۷۵ میلیون دلاری

پنج کشور چین، امارات، عراق، ترکیه و افغانستان عمده‌ترین مقاصد صادرات کالایی (بدون نفت خام) ایران در فروردین‌ماه ۱۴۰۱ بوده‌اند و حدود ۷۱ درصد از ارزش کل صادرات ایران در این ماه به این پنج کشور انجام شده است.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، آمارهای ارائه شده از سوی گمرک ایران نشان می‌دهند که تجارت کالایی ایران(بدون احتساب نفت خام)در فروردین ماه ۱۴۰۱ حدود ۹.۶ میلیون تن و به ارزش ۶.۵ میلیارد دلار بوده است. از این میزان ۷.۳ میلیون تن کالا به ارزش ۳.۷ میلیارد دلار از کشور صادر و حدود ۲.۳ میلیون تن کالا به ارزش ۲.۸ میلیارد دلار وارد شده است.

تراز تجاری کشور در این ماه مثبت و برابر با ۸۷۵ میلیون دلار بوده که اگر آن را با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ مقایسه کنیم، رشدی بیش از ۵ برابر را نشان می‌دهد.

صادرات ایران در اولین ماه امسال از نظر ارزشی ۲۵ درصد رشد و از نظر وزنی ۱۰.۲ درصد کاهش را نسبت به فروردین ۱۴۰۰ نشان می‌دهد. با این حال واردات از نظر ارزشی یک درصد و از نظر وزنی ۲۲ درصد افزایش یافته است.

در این ماه میانگین قیمت کالاهای صادراتی برابر با ۵۰۵ دلار به ازای هر تن و میانگین قیمت کالاهای وارداتی برابر با یک هزار و ۲۵۴ دلار به ازای هر تن بوده است. در واقع کالاهای وارداتی به طور میانگین ۲.۵ برابر کالاهای صادر شده قیمت داشته‌اند.

مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران در این ماه به ترتیب پروپان مایع شده؛ اوره؛ روغن‌های سبک و فرآورده‌های نفتی؛ متانول؛ بوتان مایع شده؛ پلی اتیلن؛ شمش آهن و فولاد و قیر نفت بوده‌اند.

بیشترین کالاهای وارداتی را نیز گندم؛ گوشی تلفن؛ برنج؛ ذرت دامی؛ دانه سویا؛ تراکتور؛ کنجاله؛ اکسید آلومینیوم؛ روغن دانه آفتابگردان و مولد گازی بوده‌اند.

مهم‌ترین مقاصد صادراتی

پنج کشور چین، امارات، عراق، ترکیه و افغانستان عمده‌ترین مقاصد صادرات کالایی (بدون نفت خام) ایران در فروردین‌ماه ۱۴۰۱ بوده‌اند و حدود ۷۱ درصد از ارزش کل صادرات ایران در این ماه به این پنج کشور انجام شده است.

آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد که ۳۴.۹ درصد از صادرات ایران در این ماه (حدود ۱.۳ میلیارد دلار) به چین، ۱۸ درصد به امارات (۶۶۸ میلیون دلار)، ۱۱.۵ درصد به عراق (۴۲۶ میلیون دلار)، ۹.۸ درصد به ترکیه به ارزش ۳۶۱ میلیون دلار و ۲.۹ درصد به افغانستان به ارزش ۱۰۸ میلیون دلار صادر شده است.

در فروردین ۱۴۰۰ صادرات ایران به تمامی کشورهای مذکور به غیر از افغانستان و عراق نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ با افزایش همراه بوده که بیشترین افزایش نیز در صادرات به ترکیه (افزایش بیش از دو برابری) رخ داده است.

پنج مقصد عمده واردات ایران

عمده‌ترین مبادی وارداتی ایران در فروردین ۱۴۰۱، به ترتیب امارات، چین، ترکیه، هند و آلمان بوده‌اند.

میزان واردات ایران از امارات در این ماه حدود ۷۷۸ میلیون دلار با سهم ۲۸ درصدی از کل واردات بوده است. پس از این کشور، چین ۶۷۶ میلیون دلار و ترکیه نیز ۲۷۲ میلیون دلار (به ترتیب با ۲۴ و ۱۰ درصد) بیشترین کالا را در بین سایر کشورها به ایران صادر کرده اند.

ایران در اولین ماه امسال هم ۱۴۲ میلیون دلار از هند و ۱۳۰ میلیون دلار هم از آلمان (به ترتیب با سهم ۵ و ۴.۶ درصد از مجموع واردات) کالا وارد کرده است.

آمارهای گمرک نشان می‌دهند در بین پنج مقصد عمده وارداتی کشور، به جز امارات، واردات از سایر کشورها با افزایش همراه بوده و بیشترین میزان واردات نیز با سهم ۱۴ درصدی به آلمان تعلق داشته است.

کد خبر 52980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =