با تک نرخی کردن ارز می توان اقتصاد را پویا کرد

کارشناس مسائل اقتصادی بر ضرورت ساماندهی بازار داخلی پس از تک نرخی کردن ارز تاکید کرد و گفت: تبعات توزیع ارز ترجیحی تا سال‌های سال گریبان اقتصاد را رها نخواهد کرد که امید می رود با حذف آن بستر پویایی و بالندگی اقتصاد کشور را فراهم کرد.

حسین نایب‌ پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به تبعات نامطلوب چند نرخی بودن ارز، این رویه را یک تصمیم هولناک و خودخواهانه از سوی دولت‌ها دانست و افزود: متاسفانه دولت‌های مختلف برای پوشش اشتباهات و سرپوش گذاشتن بر بی‌دانشی و سیاست‌گذاری های غلط اقتصادی خود، در یک اقدام نادرست با توزیع ارز با نرخ های متنوع و با هدف تجویز مسکن برای رفع درد، این بیماری را تا مغز استخوان گسترش دادند و مشکلات متعددی را بر حوزه اقتصاد کشور تحمیل کردند.

وی بیان کرد: با وجود مخالفت کارشناسان و اقتصاددانان، ارز ۴۲۰۰ تومانی از مرداد ۹۷ برای واردات ۲۵ کالا در دستور کار دولت وقت قرار گرفت و با وجود حذف برخی از کالاها مانند گوشت از تخصیص این ارز، اما تصمیم به حذف کلی َآن گرفته نشد که این امر سبب شد تا هزینه زیادی به دولت تحمیل شود.

وی ادامه داد: ارز چند نرخی هرگز دوای دردهای اقتصادی کشور نبوده و نیست و نه تنها نمی‌تواند در درازمدت راه مناسبی برای خروج از مشکلات باشد که حتی در کوتاه‌مدت هم کارکرد خود را از دست داده و بازار خیلی زود آن را در خود هضم می‌کند.

نایب‌پور تصریح کرد: در طول‌ سال‌های متمادی که کشور دچار این سیاست مهلک است، از سویی رانت و فساد سبب ایجاد غول‌های اقتصادی شده که خود آنان حالا به یکی از تعیین‌کننده‌های قیمت در بازار تبدیل شده‌اند و از سوی دیگر، آرامش بازار بهم خورده است تا جایی که عملاً عنان کار از دست دولت خارج شده است.

این کارشناس با اشاره به موج گرانی‌های اخیر، خاطرنشان کرد: متاسفانه در بازاری که نمی‌توان قیمت یک محصول و یا کالا را تنها تا پایان سال پیش‌بینی کرد، نه می‌شود و نه می‌توان به آینده خوشبین بود.

نایب‌پور در پایان تاکید کرد: تجربه سال ۱۳۹۸ و تجربه کنونی در حذف ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی، نشان می دهد که هزینه‌های اجرای این سیاست بسیار بالاست و در مقابل، آنچه اقتصاد ایران به دست می‌آورد بسیار بی ارزش است.

کد خبر 52976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =