تعهدات ارزی مانع توسعه صادرات است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه بر لزوم تسهیل‌گری دولت در سیاست‌های ارزی تاکید کرد و گفت: سیاست تعهد ارزی دولت سبب شده بسیاری از بازرگانان نتوانند کارت خود را تمدید کنند به طوری که این امر سبب توقف صادرات محصولات آنها شده بنابر این دولت باید موانع موجود در این بخش را زودتر برطرف کند تا امکان تسریع در صادرات فراهم شود.

فریدون همتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به سیاست‌های ارزی دولت در سال‌های اخیر، رفع تعهدات ارزی را یکی از بزرگترین موانع تجارت و صادرات کشور دانست و افزود: اجرای این رویه از سال ۹۷ تاکنون مشکلات متعددی را در حوزه صادرات ایجاد کرده است.

وی اظهار داشت: با سختگیری‌های دولت و خاصه بانک مرکزی در سال‌های اخیر، بازرگانان بسیاری هنوز نتوانسته‌اند کارت خود را تمدید کنند که این مهم سبب متوقف شدن صادرات محصولات تولیدی شده است. این در حالیست که صادرکننده، بازار هدف را شناسایی و براساس نیازهای موجود در آن، محصولات خود را بنا به قراردادهای دو طرفه، آماده کرده اما دقیقاً در زمان انجام تعهدات، کارت بازرگانی او متوقف می شود.

همتی با اشاره به مسائل موجود در ناوگان حمل و نقل کشور، تصریح کرد: توسعه صادرات تنها به محصول، کیفیت و قیمت آن بستگی ندارد بلکه این امر به زیرساخت‌هایی نیاز دارد که بتواند روند را تسریع و مسیر را تسهیل کند.

وی افزود: یکی از مهمترین زیرساخت‌های صادراتی هر کشور، سیستم حمل و نقل آن است که متاسفانه در ایران به دلیل فرسودگی این ناوگان و فقدان تجهیزات لازم، این توسعه امکان‌پذیر نیست.

این فعال بخش کشاورزی اظهار داشت:‌ به عنوان نمونه، هند یکی از بهترین بازارهای محصولاتی مانند سیب است. خوشبختانه سیب با بالاترین کیفیت در ایران تولید می‌شود اما تنها دو کشتی در بندرعباس هستند که آن دو نیز سفرهای نامنظمی دارند و نمی‌توان هماهنگی منطقی برای صادرات انجام داد. از سوی دیگر قیمت حمل و نقل دریایی نیز به شدت افزایش یافته و عملاً صادرکننده تحت فشار قرار گرفته است.

همتی گفت: در کنار تمام برنامه‌های توسعه و زیرساختی از قبیل توسعه بنادر، ایجاد زیرساخت‌های جاده‌ای، گسترش پایانه‌ها و گذرگاه‌های مرزی در صورت عدم توجه به نوسازی ناوگان، عدم برنامه‌ریزی برای کاهش هزینه‌های نگهداری ناوگان و نبود تلاش جهت تشویق سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری و هدایت نقدینگی به این بخش؛ بخش حمل و نقل جاده ای کشور را به شدت دچار چالش کرده است.

وی تصریح کرد: باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و عمل کرد که با حذف موانع و دشواری‌های فعالیت صادرکنندگان، انگیزه‌های لازم برای توسعه صادرات تقویت شود.

همتی در پایان تاکید کرد: همچنین باید با اتخاذ سیاست‌ها، اقدامات عملی و تشویقی روند توسعه صادرات غیرنفتی و بازگردانی ارز ناشی از صادارت به چرخه اقتصادی کشور پیگیری شود.

کد خبر 52893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =