استارت‌آپ‌ها نمی‌توانند امکان توسعه‌یافتگی کشور را فراهم کنند

عضو هیات علمی دانشگاه تهران معتقد است: گرچه گسترش استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا اقدام بسیار خوبی در جهت کاهش نرخ بیکاری دانش‌آموختگان و دانشگاهیان است اما معتقدم تنها با تکیه بر عملکرد استارت‌آپ‌ها نمی‌توان بستر توسعه‌یافتگی و بالندگی اقتصادی کشور را فراهم کرد.

احسان چیت‌ساز روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، ایجاد بستر مناسب برای توسعه کشور و حرکت هدفمند در مسیر توسعه‌ را ضروری دانست و افزود: توسعه هدفی است که از طریق فعالیت بهینه و بیشینه شرکت‌های بزرگ کشورها محقق می‌شود، بنابراین دولت باید مقدمات تحقق این زیرساخت ها را فراهم کند.

وی اظهار داشت: با وجودی که گسترش استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا اقدام بسیار خوبی در جهت بهبود وضعیت اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری دانش‌آموختگان و دانشگاهیان است اما توسعه یافتگی کشور با تکیه بر آن‌ها عملا امکان‌پذیر نیست و تجربه جهانی نیز این موضوع را اثبات کرده است. به عبارت ساده‌تر می‌توان ادعا کرد که توسعه هر کشوری به نوع و نحوه عملکرد شرکت‌های بزرگ آن کشور بستگی دارد.

چیت‌ساز ادامه داد: تمام کشورهای توسعه‌یافته از راه ظهور و ارتقاء فناوری در شرکت‌های بزرگ توانسته‌اند خود را به مرزهای توسعه‌یافتگی برسانند و اقتصاد خود را به عنوان یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان مطرح کنند؛ البته این ظهور فناوری باید به طور پیوسته رونق بگیرد در غیر این صورت اثر آن نیز مقطعی خواهد بود.

این کارشناس اضافه کرد: سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ روی فناوری می‌تواند تحول‌آفرین باشد و تحول اساسی در روند اقتصادی و صنعتی یک کشور ایجاد کند؛ این دقیقاً همان موضوعی است که در کشورهای پیشرفته نیز ملموس است.

چیت‌ساز گفت: این کشورها با افزایش رقابت‌پذیری در تجارت جهانی از این راه، بازارهای صادراتی خود را حفظ و حتی با یک برنامه‌ریزی هدفمند، ارتقاء می‌دهند.

وی افزود: با وجود آنکه ایران کشوری مستعد با نیروهای متخصص فراوان است، اثرگذاری استارتاپ‌ها در بخش اقتصادی نادیده گرفته شده و وجود مشکلات حقوقی، عدم تامین منابع مالی کافی، ضعف زیرساخت‌های فنی و سیاست‌گذاری‌های نامناسب، این کسب‌وکارها را با چالش‌های بزرگی مواجه کرده است.

چیت‌ساز گفت: کیفیت پایین زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی مانند پهنای باند و سرعت اینترنت و مراکز داده، بالا بودن قیمت خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور، زیرساخت نامناسب برای بهره‌برداری از فناوری‌های جدید همچون تحلیل داده‌های حجیم و ارتباطات سیار از جمله مواردی است که سبب دشواری در دسترسی به زیرساخت‌های فنی می‌شود که باید هرچه سریعتر نسبت به رفع این اشکالات اقدام کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ایران نیز مانند هر کشور دیگری که در مسیر توسعه قرار دارد و به درآمدزایی از راه صادرات چشم دوخته است، برای تحقق اهداف خود در این حوزه چاره‌ای جز رعایت اصول اقتصادی و تجارب دیگر کشورها ندارد.

کد خبر 52891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =