نکته مثبت حذف ارز ۴۲۰۰ شفاف‌تر تجارت و حذف امضاهای طلایی است

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین نکات مثبت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را شفاف‌تر شدن فضای تجارت، یکسان شدن شرایط برای همه، رشد بخش واقعی اقتصاد و حذف امضاهای طلایی عنوان کرد.

مجیدرضا حریری روز سه شنبه در گفت‌وگو با اگزیم‌نیوز درباره تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر صادرات و واردات کشور گفت: هر اندازه اقتصاد شفاف‌تر و غیررانتی باشد، شرایط برای همه یکسان شده و بخش واقعی اقتصاد رشد بیشتری خواهد کرد. این موضوع همچنین باعث حذف امضاهای طلایی می‌شود که همه بر روی این موضوع اتفاق نظر دارند.

وی افزود: بارها گفته‌ایم که صادرات کشور به ویژه به عراق و افغانستان، صادرات یارانه‌ای است. بخش عمده صادرات غیرنفتی کشور، در حقیقت یارانه ای است؛ پتروشیمی، فولاد، سیمان، کاشی و سرامیک و حتی ماکارونی و شیرینی و شکلات برای صادرات خود یارانه انرژی یا نهاده تولید دریافت می‌کنند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: صادرات کشاورزی کشور نیز در حقیقت صادرات آب مجازی یا منابع ملی است و نمی‌توان به آن افتخار کرد. از سوی دیگر قاچاق نیز کم نیست. هر اندازه سهم این موارد از کل صادرات کشور کاسته شود، ضرری متوجه منابع ملی نیست.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین تصریح کرد: آمارهای گمرک نشان می‌دهد که حدود ۵۰ درصد از کل صادرات غیرنفتی کشور، پایه نفتی دارد و الباقی هم محصولات معدنی است. شاید ۱۰ درصد از مجموع صادرات کشور محصول ساخته شده باشد که اگر این رقم نیز در اثر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به نصف کاهش پیدا کند، افت ۵ درصدی در صادرات، باعث نگرانی نیست.

حریری گفت: باید به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به چشم یک اصلاح اساسی نگریسته شود و تولیدکننده در کشور بدنبال تولید کالایی باشد که به دلیل بهره‌وری و فناوری، قدرت رقابت با تولیدات سایر کشورها را داشته باشد و نه اینکه بخواهد صادرات یارانه‌ای داشته باشد.

یارانه جدید هنوز گنگ است

وی با اشاره به پرداخت مبالغ ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان به هر نفر به ازای رقم ۴۵هزار و ۵۰۰ تومان قبلی گفت: هنوز روش اجرایی تخصیص این یارانه مشخص نیست و گنگ است؛ پولی به مردم پرداخت شده ولی قابل برداشت نیست. این عدد زمانی اهمیت دارد که قدرت خرید داشته باشد در غیر این صورت، صرف این عدد به تنهایی به جز تزریق آرامش به جامعه و نوعی عملیات روانی، مشکلی را حل نمی کند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه قیمت اقلام اساسی طی ۱۰ سال گذشته ۱۰ برابر شده، افزود: سطح عمومی قیمت‌ها رشدی ۱۰ برابری داشته و اگر عدد ۳۰۰ هزار تومان را تقسیم بر ۱۰ کنیم، به رقم ۳۰ هزار تومان می‌رسیم که نسبت به ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان قبلی، ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان کمتر است.

حریری با هشدار نسبت به افزایش نقدینگی با اجرای این طرح با توجه به کسری بودجه دولت، اظهار داشت: دولت می‌گوید مابه‌التفاوت پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی تا نرخ نیما را به مردم می‌دهیم؛ معنای این حرف آن است که ریال چاپ می‌کنیم و این موضوع تورم‌زا خواهد بود. در ۲ ماه آینده باید رقمی حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان ریال به مردم پرداخت شود در حالی که این موضوع خود تاثیر تورمی داشته و بخشی از یارانه جبرانی را از بین می‌برد.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، افزود: دولت می‌توانست مقدار دیگری صبر کرده و بعد از آماده شدن شرایط برای اجرای کالابرگ الکترونیک، این رقم را پرداخت کند.

تردیدی در زیان‌بار بودن ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد

حریری با بیان اینکه بیشتری فعالان اقتصادی و صاحب نظران موافق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند، تصریح کرد: موضوع مهم اما چگونگی حذف این ارز است. آزمون و خطا در حذف این ارز قابل قبول نیست.

عضو اتاق بازرگانی مهمترین اولویت دولت را کاهش رشد تورم دانست و افزود: هر عملی که باعث افزایش نرخ تورم شود، می‌تواند اقتصاد کشور را به سمت مسیر غیرقابل برگشت ببرد زیرا در صورتی که نرخ تورم از ۵۰ یا ۶۰ درصد عبور کند، در آن زمان افزایش آن به یکباره تصاعدی خواهد شد و به اصطلاح به سمت ونزوئلایی شدن پیش خواهیم رفت.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه نباید خطوط قرمز در تورم را رد کنیم، تاکید کرد: ۲ عامل اصلی تورم در کشور طی یک دهه گذشته رشد نقدینگی بالا و عدم رشد اقتصادی بوده است؛ در حالی که میانگین رشد نقدینگی طی ۱۰ سال گذشته بیش از ۲۰ درصد بوده اما میانگین رشد اقتصادی صفر درصد بوده است.

پرداخت غیرنقدی جایگزین پرداخت نقدی شود

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در خصوص راهکارهای جایگزینی پرداخت یارانه نقدی، گفت: دولت می‌تواند پرداخت غیرنقدی به مردم داشته باشد که کالابرگ یکی از آنهاست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دولت باید به هشت دهک یارانه بدهد، اظهار داشت: پرداخت یارانه به این دهک‌ها نیازمند سیاست‌گذاری است زیرا نیازهای آنها با هم متفاوت است؛ هرچند نیاز سه دهک اول هم نقدی و هم غیرنقدی است اما دهک‌های بعدی مشکلی برای خرید نان، گوشت، روغن و مرغ ندارند اما هزینه‌های دیگری مانند بهداشت، درمان، تامین اجتماعی، آموزش و حمل‌ونقل برای آنها مهم است.

وی پیشنهاد داد که به عنوان نمونه دولت نیمی از هزینه درمان قشر متوسط شهری در بیمارستان‌های خصوصی را به عرضه کنندگان خدمات آن پرداخت یا اینکه هزینه سفر با مترو و اتوبوس را برای آنها از محل تبدیل ارز ۴۲۰۰ تومانی رایگان کند.

حریری همچنین تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۱۵ میلیون نفر یارانه نمی‌گیرند؛ این افراد جزو اقشار میانی جامعه هستند که یا در زمان ثبت نام اولیه یارانه‌ها، ثبت نام نکردند یا در مراحل بعدی حذف شدند. برای اینکه در حق این افراد جفا نشود، باید فرصتی برای ثبت نام آنها فراهم شود.

کد خبر 52646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =