رویکرد صادرات محور سبب توسعه اقتصادی کشور خواهد شد

کارشناس بازار مالی معتقد است: در دهه‌های اخیر کشورهای بسیاری در جنوب شرق آسیا توانسته‌اند با اصلاح رویکردهای اقتصادی بخصوص در حوزه صادرات، حضور خود را در بازارهای جهانی توسعه و تعمیق بخشند پس ایران نیز برای تحقق رشد اقتصادی باید رویکرد خود را بر تولید محصولات صادرات محور متمرکز کند.

محمد اکبری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به نقش صادرات در بهبود روند اقتصادی کشورهای جنوب شرق آسیا، افزود: در سال‌های اخیر و یا به بیان بهتر دهه‌های اخیر کشورهای بسیاری در جنوب شرق آسیا توانسته‌اند با اصلاح رویکردهای اقتصادی بویژه در بخش صادرات، حضور خود را در بازارهای جهانی بیش از پیش تقویت کنند.

وی اظهار داشت: با وجودی که عمده این کشورها با مشکلات اقتصادی مواجه و حتی در تامین نیازهای بازار داخلی خود ناتوان بودند؛ اما از همان ابتدا رویکرد خود را بر تولید صادرات محور بنا و تلاش کردند با شناخت دقیق مزیت‌های رقابتی و بهبود آنها، ضمن تامین نیازهای بازار داخلی، کالا و محصولی متناسب با تقاضای بازارهای جهانی تولید و عرضه کنند.

اکبری ادامه داد: همین یک نکته سبب شد که امروزه این کشورها در زمره صادرکنندگان بزرگ دنیا در برخی محصولات و سهم بالایی در بازار جهانی داشته باشند.

وی افزود: اقتصاد ایران نیز برای برون‌رفت از جایگاه و وضعیت فعلی و رسیدن به آنچه سال‌ها تحت عنوان توسعه‌یافتگی در پی آن بوده است، چاره‌ای جز اعتماد به این راه تجربه شده ندارد چون این مسیر، تنها راه دستیابی به این هدف است.

این کارشناس تصریح کرد: برای رسیدن به جایگاه محکم در بخش صادرات، شناخت و شناسایی مزیت‌های بومی و سرمایه‌گذاری و تمرکز ظرفیت‌های روی آنها یک اصل است چرا که هیچ کشوری نمی‌تواند در همه حوزه‌ها مزیت رقابتی داشته باشد و به همین دلیل پراکنده کردن سرمایه سبب از بین رفتن تمرکز و هدررفت ظرفیت‌ها خواهد شد.

اکبری گفت: با توجه به ظرفیت‌ و همکاری‌های عمیق اقتصادی ایران و همسایگان، می‌توان با تکیه بر توان داخلی و سیاست گذاری‌های صحیح در مسیر توسعه تجارت خارجی، گامی مهم در راستای رونق تولید و شکوفایی اقتصاد برداشت.

وی اظهار داشت: بسیاری از اقتصاددان‌ها نیز توصیه می‌کنند که بهترین کار دولت جهت توسعه تجارت خارجی، حذف موانع پیش روی اقتصاد بازار آزاد و فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز بنگاه‌های صادراتی درباره بازارهای مقصد و رقبای خارجی است.

اکبری در پایان تاکید کرد: بدون تردید، پیش شرط موفقیت در سیاست‌گذاری توسعه صادرات، توانایی دولت در طراحی سیاست‌ها، اجرا، مجازات و رصد و نظارت بر سیاست‌ها است. هر دولتی، باید سیاست‌گذاری‌ها را مبتنی بر ظرفیت‌ها و شایستگی‌های ملی خود بنا گذارد و این سیاست‌ها را در سطوح ملی، زیرملی و بنگاه‌های داخلی خود اجرا کند.

کد خبر 52561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =