رشد ۷۰.۴ درصدی صادرات ایران به ترکیه در ۲ماهه ۲۰۲۲

ایران در ۲ ماهه نخست سال جاری میلادی بیش از ۵۱۷ میلیون دلار کالای نفتی و غیرنفتی به ترکیه صادر کرده که این رقم ۷۰.۴ درصد بیشتر از مدت زمان مشابه سال ۲۰۲۱ است.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به بررسی تجارت ایران و ترکیه در ۲ ماهه نخست ۲۰۲۲ پرداخت و نوشت: ایران در این مدت ۵۱۷.۹ میلیون دلار نفت و کالاهای غیرنفتی به ترکیه صادر کرده است که این رقم نسبت به صادرات ۳۰۴ میلیون دلاری ۲ ماهه نخست ۲۰۲۱ رشدی ۷۰.۴ درصدی داشته است.

از این رقم، ۵۰۱.۵ میلیون دلار صادرات غیرنفتی و ۱۶.۴ میلیون دلار نیز نفت بوده است. براین اساس صادرات غیرنفتی ایران به ترکیه در این مدت ۶۷.۴ درصد بیشتر از ۲۹۹.۶ میلیون دلاری سال ۲۰۲۱ است. صادرات نفتی ایران هم ۳.۸ برابر نسبت به مدت مشابه رشد کرده است.

افزایش ۱۱.۶ درصدی واردات از ترکیه

ترکیه نیز در ماه‌های ژانویه و فوریه ۲۰۲۲، رقمی معادل ۳۷۳.۲ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده است که این رقم نسبت به ۳۳۴.۴ میلیون دلار ۲ ماهه نخست ۲۰۲۱ رشدی ۱۱.۶ درصدی داشته است.

با این حساب تراز تجاری دو ماهه نخست امسال ۱۴۴.۷ میلیون دلار مثبت و به نفع ایران بوده است.

این در حالی است که در ۲ ماهه نخست ۲۰۲۱، تراز تجاری ایران و ترکیه ۳۰.۴ میلیون دلار برای ایران منفی بود که در ۲ ماهه ۲۰۲۲، رشدی ۵.۷ برابری داشته است.

کد خبر 52413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =