تعداد لوازم یدکی خودرویی قاچاق ۲ برابر واردات رسمی است

دبیر انجمن‌ صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی خودرو کشور گفت: تعداد قطعات و لوازم یدکی خودرویی قاچاق موجود در بازار ۲ برابر میزان واردات رسمی آنها تخمین زده می‌شود و این مساله خطری برای تولید داخل است.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز، «آرش محبی‌نژاد» افزود: واردکنندگان قاچاق نه فقط هزینه‌های گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده و غیره را پرداخت نمی‌کنند، بلکه با وارد کردن قطعات تقلبی و بی‌کیفیت با جان و مال مردم بازی کرده و سایر قطعات خودرویی را نیز خراب می‌کنند و در یک کلام مخل اقتصاد کلان کشور هستند.

این مقام صنفی خاطرنشان‌کرد: هفته گذشته در پنجمین جلسه مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی، گزارش‌های خوبی از برخورد پلیس با عوامل قاچاق و امحای آنها اعلام شد و وزارت صمت با طراحی سامانه‌ای، شناسایی و ردیابی کالاهای قاچاق را در برنامه دارد.

وی اظهار داشت:‌ این طرح در فاز نخست با ۵۵ قلم از اقلام لوازم یدکی خودرو آغاز شده و انجمن‌ صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی خودرو کشور با قدرت از این طرح حمایت خواهد کرد.

محبی‌نژاد تاکید کرد:‌ تا زمانی که در حوزه عرضه و تقاضا (فروشگاه‌ها و مردم) تشخیص کالای قاچاق ممکن نباشد، این معضل به صورت ریشه‌ای حل نخواهد شد، همچنین در این زمینه رسانه‌ها با آگاهی‌رسانی به عموم جامعه و تشریح طرح و ابزارهای آن رسالتی خطیر دارند تا از همان ابتدا مردم کالای بی‌کیفیت یا قاچاق خریداری نکنند.

وی گفت: با اجرایی شدن طرح شناسه‌دار کردن کالاها، تولیدکنندگان داخلی و همچنین واردکنندگان مسوول کالای وارد شده به بازار هستند و چنانچه کالا قاچاق بوده یا بی‌کیفیت باشد باید پاسخگو باشند.

دبیر انجمن‌ صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی خودرو کشور همچنین یادآور شد: با توجه به نصب بارکدهای خاص و ثبت اطلاعات تولیدکنندگان و واردکنندگان در سامانه جامع تجارت، احتمال کپی شدن یا جعل برچسب‌های یاد شده به حداقل می‌رسد.

به گزارش ایرنا، از ۱۵ فروردین‌ماه فعالیت وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری ستاد مبارزه با کالاهای قاچاق و ارز برای مقابله با کالاهای قاچاق، تقلبی، بی‌کیفیت و غیراستاندارد آغاز شد و وزارت دادگستری، سازمان تعزیرات، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، اصناف، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان از جمله نهادهایی هستند که آمادگی برای همکاری در این زمینه را اعلام کرده‌اند.

نخستین مرحله این طرح در زمینه لوازم یدکی خودرو است که سه محور در اجرا برای آن در نظر گرفته شد.

در اقدام نخست براساس اعلام قبلی مبنی بر دریافت کد رهگیری برای باتری و کمک فنر خودرو، در صورتی که قاچاق یا تقلبی باشند از سطح عرضه جمع‌آوری می‌شوند که این اقدام در چند استان آغاز خواهد شد و به‌تدریج در تمام استان‌ها نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.

اقدام دوم وزارت صمت برای مبارزه با کالاهای قاچاق، تقلبی و بی‌کیفیت افزایش جریان شفافیت کالا در سامانه جامع تجارت است که براین اساس تعدادی از تولیدکنندگان، عرضه کنندگان و توزیع کنندگان قطعات یدکی در این سامانه ثبت نام و صورت‌حساب خود را ارائه کرده‌اند که وزارتخانه بر تسریع و تکمیل این روند تاکید دارد.

 سومین محور اجرای این طرح، انتظام بخشی، ساماندهی و حرفه‌ای شدن نظام توزیع قطعات یدکی عنوان شده است.

کد خبر 52264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =