اقدامات دولت سیزدهم باعث توسعه روابط تجاری با روس‌ها شد/ بازار روسیه یکی از جذاب‌ترین بازارها است

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت: با توجه به اقدامات راهبردی دولت سیزدهم در توسعه روابط با این کشور به‌زودی شاهد گسترش روابط تجاری میان دو کشور خواهیم بود.

به گزارش روز شنبه اگزیم نیوز، «هادی تیزهوش تابان» با بیان اینکه عوامل بسیاری باعث مقبولیت و محبوبیت یک کالا در بازارهای هدف می‌شود، اظهار داشت: کیفیت و قیمت در جذب خریدار بسیار اثرگذار است و نقش مهمی را برعهده دارد؛ برهمین اساس زمانی کالاهای تولید ایران در بازار روسیه مورد اقبال قرار خواهند گرفت که بتواند ازنظر کیفی و قیمتی با سایر رقبای توانمند خود در بازار هدف، رقابت کنند.

وی خاطرنشان کرد: پیوستن به اتحادیه گمرکی اوراسیا، پیگیری تجارت آزاد میان ایران و روسیه، هدایت و آگاه کردن تولیدکنندگان از ظرفیت‌های بازار روسیه، شناسایی مشکلات زیرساختی موجود، پیگیری برای رفع این موانع و برگزاری جلسات متعدد بخش‌های مختلف اقتصادی دو کشور با یکدیگر از اهم اقدامات صورت گرفته برای توسعه روابط تجاری است که نتایج مهمی را نیز در پی داشته است.

تیزهوش تابان با تاکید بر اینکه  بازار روسیه به‌عنوان یکی از اهداف ایران، از مهم‌ترین و جذاب‌ترین بازارهای جهان محسوب می‌شود که در مجاورت ایران قرار دارد، خاطرنشان کرد: برای حضور در این بازار مهم و جذاب که در آن رقبای شایسته‌ای نیز فعالیت می‌کنند، باید برنامه‌ریزی و استراتژی داشت، باید به شناخت خوبی از سلایق، الزامات و استانداردهای بازار روسیه دست یافت و بر این اساس برای حضور در آن بازار برنامه‌ریزی کرد.

نقش دولت‌ها در توسعه روابط تجاری بسیار مهم و اساسی است

این فعال اقتصادی افزود: با در نظر گرفتن پیمان‌نامه‌های ایجاد شده با حوزه اوراسیا و اقدامات صورت گرفته در جهت انعقاد قرارداد بلندمدت و راهبردی میان ایران و روسیه، مشخص می‌شود در سطح کلان کشور اراده‌ای برای این موضوع به وجود آمده است و در آینده شاهد توسعه روابط تجاری دو کشور خواهیم بود.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با اشاره به سفر اخیر دولت همراه با هیاتی از نمایندگان بخش خصوصی، گفت:  نقش دولت‌ها در توسعه روابط تجاری بسیار مهم و اساسی است و ابتدا باید اراده دو دولت بر این مبنا قرار گیرد و پس از آن، بر اساس اراده و زیرساخت فراهم شده توسط دولت‌ها، بخش خصوصی ورود کند و در کنار بخش دولتی قرار گیرد و اهداف تعیین شده دولت را محقق سازد، که این مهم در حال روی دادن است.

می‌توانیم نیازهای کشورهای همسایه را تامین کنیم

وی با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود با اتفاقات روی داده در منطقه همچنان روند توسعه تجارت ایران با روسیه تداوم یابد، زیرا موضع‌گیری سایر کشورها در خصوص وقایع اخیر بر مناسبات تجاری آنان تأثیرگذار خواهد بود و قطعاً جمهوری اسلامی ایران این توان را خواهد داشت تا بخشی از نیازهای کشورهای همسایه و منطقه را به‌خوبی تأمین کند.

تیزهوش تابان خاطرنشان کرد: باید به اینکه توجه کرده که باید نگاه به توسعه صادرات غیرنفتی، نگاهی بلندمدت باشد و نباید تنها به فرصت‌های مقطعی و موقت دل‌خوش کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید از فرصت‌های روی داده به‌خوبی استفاده کرد، گفت: از سوی دیگر باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و رفتار کنیم که با از میان رفتن این فرصت‌ها نیز روند توسعه‌ای تجارت تداوم یابد؛ به عبارتی ضرورت دارد ابتدا برای از میان برداشتن نقاط ضعف و بهبود نقاط قوت داخلی گام برداریم و ارتقاء شاخص‌هایی مانند تولید کالای باکیفیت، با قیمت مناسب و بر اساس خواسته‌های و الزامات بازار هدف را در دستور کار قرار دهیم، تا بتوانیم درگذر زمان در بازارهای هدف‌گذاری شده به‌خوبی نفوذ و جایگاه مستحکمی را در آن ایجاد کنیم.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه تاکید کرد: به‌طور حتم بهره‌برداری از فرصت‌های محیطی نیز می‌تواند در تسریع این روند تأثیرگذار باشد؛ در شرایط فعلی اظهارنظر در خصوص اینکه صادرات چه کالاهایی توسعه خواهد یافت بیشتر به یک پیش‌گویی نزدیک خواهد تا یک اظهارنظر کارشناسی. به‌هرحال شرایط بازار روسیه و تقاضای آن است که تعیین‌کننده خواهد بود و پس از آن باید دید که آیا تولیدات ایرانی می‌تواند پاسخگوی نیاز آن‌ها باشد و خواهد توانست که شاخص‌های کیفی، الزامات و استانداردهای بازار روسیه را برآورده کند.

کد خبر 52186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =