توافق خریداران گاز روسیه برای پرداخت به روبل

معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد چندین خریدار گاز روسیه موافقت کرده‌اند پرداختشان را به روبل انجام دهند.

به گزارش اگزیم‌نیوز از رویترز، معاون نخست وزیر روسیه گفت: انتظار داریم سایر واردکنندگان هم برای سوئیچ به روبل تصمیم بگیرند. اما نواک هویت مشتریانی که موافقت کرده‌اند به روبل پول پرداخت کنند را فاش نکرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ماه میلادی گذشته اعلام کرد خریداران گاز روسیه از کشورهای غیردوست، باید به روبل پول پرداخت کنند. این خواسته مورد قبول مقامات اتحادیه اروپا که مسکو را هدف تحریمهای گسترده ای قرار داده اند، واقع نشد.

پوتین که به دنبال تلافی تحریمهای اعمال شده علیه مسکو بر سر حمله نظامی به اوکراین است، هشدار داد اروپا در خطر قطع عرضه گاز روسیه قرار دارد مگر این که به روبل پول پرداخت کند. در مارس وی پیشنهاد کرده بود خریداران انرژی حسابهایی در گازپروم بانک افتتاح کنند و پرداخت هایشان به یورو یا دلار در آنجا به روبل تبدیل شود.

واگان کروبیان، وزیر اقتصاد ارمنستان روز جمعه به شبکه رسانه‌ای آر بی سی روسیه گفت: ارمنستان چندین پرداخت به روبل برای دریافت گاز روسیه داشته است.

پیتر سیارتو، وزیر خارجه مجارستان هم دوشنبه گذشته اعلام کرد مجارستان قصد دارد پول گاز روسیه را از طریق "گازپروم بانک" به یورو پرداخت کند.

در همین حال، میانگین روزانه صادرات شرکت گازپروم به خریداران خارجی در آوریل به پایین‌ترین میزان در سه ماهه گذشته نزول کرد که تحت تاثیر هوای گرم‌تر و کاهش قیمت معاملات نقدی بود.

محاسبات بلومبرگ نشان داد گازپروم روسیه به طور میانگین ۴۰۷ میلیون متر مکعب در روز گاز به کشورهای خارج از اتحاد جماهیر شوروی سابق در ۱۵ روز نخست آوریل صادر کرده است که ۱۸ درصد کاهش در مقایسه با میانگین روزانه در مارس نشان می دهد. صادرات این شرکت از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون به بازارهای اصلی، بیش از ۲۶ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۱ کاهش پیدا کرده و به ۴۴.۶ میلیارد متر مکعب رسیده است.

اتحادیه اروپا برای ۴۰ درصد از گازی که مصرف می کند به روسیه وابسته است و این امر توقف فوری خرید از این کشور به تلافی حمله به اوکراین را چالش برانگیز می کند. با این حال این بلوک اقداماتی را برای کاهش وابستگی به عرضه گازپروم برداشته و دولتهای اتحادیه اروپا سرگرم ارزیابی منابع تامین جایگزین هستند.

تقاضای مسکو برای پرداخت پول گاز به روبل از آوریل، مشتریان گاز این کشور را تحت فشار بیشتری برای پیدا کردن منابع دیگر تامین قرار داده است. گازپروم اطلاعات صادرات گاز را به صورت کشور به کشور منتشر نمی کند و از این رو، ارزیابی میزان صادرات این شرکت به ترکیه و سایر کشورهای اروپا دشوار است. جریان صادرات روزانه گاز روسیه به سوی مرزهای کشورهای اروپایی بین اول تا ۱۲ آوریل به حدود ۳۲۴ میلیون متر مکعب در مقایسه با ۳۶۱.۵ میلیون متر مکعب در روز در مارس رسید.

گازپروم همچنان به تامین گاز مطابق با درخواست مشتریانش ادامه می دهد و به تعهدات قراردادی خود پایبندی کامل داشته است.

این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد برنامه کمیسیون اتحادیه اروپا برای این که مخازن گاز این بلوک تا ابتدای زمستان تا ۹۰ درصد پر شود، بسیار بلندپروازانه بوده و مستلزم تزریق ۶۳ میلیارد متر مکعب است که بسیار بالاتر از حجم گازی است که در ماه‌های گرم‌تر سال در سالهای اخیر ذخیره شده و همچنان پیک تقاضا در زمستان سرد را پوشش نخواهد داد.

کد خبر 52007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =