منابع بدست آمده ناشی از تک‌نرخی شدن ارز باید صرف افزایش قدرت خرید جامعه شود

یک فعال اقتصادی گفت: از آنجا که تک‌نرخی شدن ارز جدا از افزایش درآمد برای دولت سبب بالا رفتن قیمت برخی از محصولات و تشدید نرخ تورم می شود، دولت باید بخشی از این منابع درآمدی را جهت برقراری توازن در بازار هزینه کند.

هادی مرادی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به اهمیت ساماندهی بازار صادرات و واردات کشور، بخش زیادی از این آشفتگی را ناشی از مشخص نبودن قیمت ارز در سال‌های گذشته دانست و تاکید کرد که البته این موضوع لطمه‌های زیادی به بازار اقتصادی کشور وارد کرده که یکی از تبعات نامطلوب آن افزایش فساد مالی در کشور است.

وی افزود: قطعاً تک‌ نرخی شدن ارز سبب بروز چالش های متعددی در بخش های مختلف بخصوص حوزه اقتصاد خواهد شد که باید زیرساخت های لازم برای گذار شرایط بخش اقتصاد کشور از این دوران فراهم شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: البته برای کاهش اثرات تورمی این اقدام که بیشتر در نرخ محاسبات گمرکی خود را نشان می‌‎دهد، دو وزارتخانه صمت و اقتصاد تصمیم گرفته‌اند برای کالاهای اساسی مانند نهاده‌های دامی نرخ محاسبات را تا یک‌ پنجم قبل کاهش دهند که تحقق این امر می‌تواند تا حدود زیادی از افزایش نرخ تورم پیشگیری کند.

وی با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی دقیق برای اعمال سیاست‌های مالی جدید، ادامه داد: با حذف ارز ترجیحی، ارزش ریالی کالاهای وارداتی افزایش خواهد یافت زیرا بعد از آن عوارض گمرکی بر مبنای ارزش ریالی و قیمت دلار حدوداً ۲۴ هزار تومان محاسبه خواهد شد اگرچه دولت تصمیم دارد این نرخ را برای برخی از کالاهای اساسی به حدود ۲۰درصد برساند تا از افزایش بیش از پیش نرخ این کالاها جلوگیری کند.

مرادی با بیان اینکه یکی از نکات مهم واردات مواد اولیه است، یادآور شد: چون بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی کشور مواد اولیه مورد نیاز خود را وارد می‌کنند که این موضوع سبب افزایش چشمگیر قیمت تمام شده تولیدات آنها خواهد شد؛ یعنی هم در بازار داخلی کالا با قیمت بالاتری به مصرف کننده نهایی می‌رسد و هم اگر رویکرد صادراتی وجود داشته باشد، قدرت رقابت‌پذیری در بازارهای جهانی به شدت کاهش پیدا می‌کند، پس دولت باید تدابیر لازم را برای مقابله با این چالش اتخاذ کند.

وی معتقد است: با حذف ارز ترجیحی درآمد دولت تا حدودی افزایش و در مقابل قدرت مردم حداقل در برخی از اقلام به شدت کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه بازار دچار افت خواهد شد. در چنین شرایطی دولت بهتر است برای برقراری توازن در سه‌گانه درآمد دولت، رونق بازار، قدرت خرید مردم، این درآمد را در قالب بسته‌های حمایتی و یارانه‌ای به مردم برگرداند.

مرادی در پایان تاکید کرد: اگر ایجاد نظام تک نرخی ارز به طور کامل انجام شود، ثمرات آن برای اقتصاد ایران بسیار ثمربخش است؛ چرا که در نهایت نرخ ارز به ثبات واقعی خود خواهد رسید و اقتصاد کشور از این سردرگمی خارج خواهد شد.

کد خبر 51529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =