تک‌ نرخی شدن ارز ضروری اما نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد

یک کارشناس اقتصادی گفت: برنامه دولت سیزدهم برای تک نرخی شدن ارز اقدامی واجب و ضروری است اما برای پیشگیری از تبعات نامطلوب آن بر بخش های مختلف جامعه بخصوص حوزه اقتصاد با هدف کنترل قیمت محصولات نیاز به برنامه‌ریزی دقیق است.

محمد ارفع روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به اینکه ارز چند نرخی ذاتاً فسادآور است زیرا حوزه های صادرات و واردات کشور را آشفته و رانتی می‌کند، گفت: ارز در بازار مالی ایران دو نرخی نیست، بلکه چند نرخی است به طوریکه حتی در بازار آزاد هم ارز قیمت ثابتی ندارد و این مهم باعث ایجاد آشفتگی در بازار مالی کشور شده و فضا را برای ایجاد رانت و ترویج فساد مالی فراهم کرده است.

وی با اشاره به اینکه رانت ریالی عظیمی از وجود ارز چند نرخی عاید تعداد معدودی از افراد فرصت طلب و خاص می شود، افزود: بی شک افرادی که این رانت را به دست می آورند، بخشی از آن را از کشور خارج می کنند که در این شرایط متاسفانه قیمت ارز بازار آزاد هم افزایش پیدا می‌کند و شرایط پیچیده ای به وجود می‌آید که حجم فساد را گسترش و سیستم را کاملا نامتعادل و ناپایدار می‌کند.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: مهمترین نکته برای ساماندهی حوزه های واردات و صادرات تک نرخی شدن ارز است که البته این امر را دولت در دستورکار خود قرار داده است اگرچه اجرای آن به طور قطع تبعات نامطلوبی بدنبال دارد اما به هر حال باید تلاش کرد با برنامه‌ریزی دقیق و با کمترین اثر منفی، این مهم محقق شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر بزرگترین موضوع در حوزه گمرک، ارز چند نرخی نیست بلکه نحوه محاسبه عوارض گمرکی است. در واقع نرخ محاسبات گمرکی در شیوه جدید نیز باعث ایجاد تورم خواهد شد.

ارفع تصریح کرد: پیش از این دولت عوارض گمرکی خود را بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی محاسبه و دریافت می‌کرد و این عدد پایه محاسبات در هر نوع واردات و با هر نوع ارزی اعم از ترجیحی و نیمایی و غیره بود اما این عدد در سال جاری بر مبنای نرخ دلاری که بانک مرکزی اعلام می‌کند، محاسبه خواهد شد، یعنی نرخ دلار حدود ۲۴ هزار تومان و این یعنی قیمت تمام شده به شدت افزایش و چندین برابر خواهد شد.

وی گفت: این افزایش قیمت در برخی از کالاها مانند تلفن همراه و یا تبلت و اقلامی که ماخذ گمرکی بالاتری دارند، بسیار چشمگیر خواهد بود و می‌توان گفت اثر تورمی بالاتری بر این کالاها خواهد داشت.

ارفع در پایان تاکید کرد: در حذف نظام چند نرخی ارز نباید شک کرد و برخلاف تصوری که وجود دارد این کار اصلا سخت و پیچیده نیست زیرا می توان به آسانی مشکل ارز چند نرخی را حل کرد.

کد خبر 51528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =