افزایش صادرات صنعتی سبب رشد تولید ناخالص ملی کشور خواهد شد

یک فعال اقتصادی با اشاره به نقش بسیار زیاد صادرات صنعتی در اقتصاد کلان، معتقد است: رونق صادرات علاوه بر افزایش درآمدهای ارزی می تواند به صورت غیرمستقیم و زنجیره‌ وار بر زیرساخت‌های مختلف بخش های تولید و صنعت تاثیر مطلوب گذاشته و بعنوان یکی از عوامل اصلی سبب رشد تولید ناخالص ملی کشور شود.

هادی مرادی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، نقش صادرات را در بالندگی و توسعه‌یافتگی اقتصادی کشور یادآور شد و اظهار داشت: صادرات به عنوان آخرین ایستگاه اقتصادی و هدف زنجیره تولید یک کشور، نقشی پیش‌برنده در اقتصاد کشورها از جمله ایران دارد.

وی با بیان اینکه صادرات سبب دستیابی کشور به بازارهای جهانی و بین‌المللی می‌شود، افزود: تحقق برنامه های توسعه صادرات همچنین می تواند سبب ایجاد بازارهای جدید برای گسترش فعالیت های اقتصادی و بالا رفتن درآمد ارزی کشور شود.

مرادی ادامه داد: گسترش صادرات سبب آشنایی با نیازهای جدید در بازارهای هدف می‌شود که این مهم نقش بسزایی در تنوع‌بخشی به سبد تولیدی واحدهای صنعتی کشور دارد به طوری که به آنها برای ورود به عرصه‌های جدید کمک می‌کند.

وی بیان کرد: امروزه مسئولان امر و حتی مردم هم می‌دانند که پیشرفت واقعی و پایدار اقتصادی کشور تا حد زیادی به توسعه صادرات و به دست آوردن بازارهای مطمئن در کشورهای مختلف وابسته است.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین مشکلات کشورهای در حال توسعه و جهان سوم، تک محصولی بودن و وابستگی اقتصاد کشور به صدور مواد خام و اولیه است که آثاری منفی در ساختار اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی فرهنگی برجای گذاشته است. بنابراین تنوع سبد صادراتی امری مهم در توسعه روابط تجاری بین‌المللی است چرا که هم امکان حضور بیشتر در بازارهای متعدد را فراهم و هم به نوعی اقتصاد کشور را بیمه می‌کند.

مرادی گفت: صادرات تک محصولی و یا منبع‌محور، گرچه سهل است اما نه درآمد بالایی دارد و نه می‌تواند ارزش‌افزوده چشمگیری ایجاد کند؛ این اقدام به معنای فروش منابع سرزمینی به پایین‌ترین قیمت است، اقتصاد کشور را نیز وابسته و ناامن می‌کند بطوری که با هر تحریمی می‌توان شالوده‌های اقتصادی کشور را بست و شریان حیاتی آن را به خطر انداخت و بهترین مصداق برای این امر، تحریم‌های نفتی‌ است که ضربه بزرگی به اقتصاد کشور وارد کرد.

این کارشناس اقتصادی در پایان تاکید کرد: برای رسیدن به اقتصاد بدون نفت باید راهبرد توسعه ملی و صادراتی کشور را مورد بازنگری قرار داد و حضور اقتصادی ایران را در بازارهای جهانی افزایش داد.

کد خبر 51304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =