رشد تولیدات داخلی، اصل و زیربنای توسعه صادرات است

یک فعال اقتصادی با بیان اینکه همواره میان صادرات و رشد تولید رابطه منطقی وجود دارد، گفت: از آنجا که رشد تولیدات بعنوان اصل و زیربنای توسعه صادرات هم سبب بهبود کیفیت زندگی اجتماعی و افزایش صادرات می شود دولت سیزدهم باید بسترهای لازم را جهت ارتقا بیش از پیش کیفیت محصولات تولیدی و گسترش صادرات فراهم کند.

محمد ارفع روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به لزوم توجه به موضوع صادرات بلحاظ اهمیت آن در توسعه‌یافتگی کشور، افزود: با توجه به اینکه اغلب کشورهای جهان در یکصد سال اخیر رشد جمعیت را تجربه کرده‌اند، نیاز به رشد تولید هم به صورت واضح‌تری در آنها احساس می‌شود به طوری که تامین نیازهای موجود در بخش‌های مختلف به یکی از چالش‌های اصلی دولت‌ها تبدیل شده است.  

وی در همین ارتباط اضافه کرد: کشوری می‌تواند به توسعه‌یافتگی برسد که رشد اقتصادی از راه تولید و توسعه صادرات را زودتر از رشد جمعیت تجربه کند. در واقع دولت‌ها باید بتوانند توازن منطقی بین این دو بخش برقرار کنند.

ارفع بیان کرد: این مهم تا حد بسیاری به نظام عرضه و تقاضا وابسته است اما می‌توان با نیازسازی و بازارسازی، مجاری جدیدی را برای گسترش صادرات محصولات با کیفیت ایجاد کرد.

وی با اشاره به رابطه معنادار و مثبت افزایش صادرات و رشد تولید و در نتیجه اقتصاد کلان کشور، افزود: دولت باید برای تحقق رونق صادرات ضمن اعمال سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های مطلوب و ایجاد بستر مناسب جهت دستیابی به اهداف توسعه اقتصادی، زمینه لازم را برای تقویت و تامین منابع درآمدی مورد نیاز فراهم کند.

ارفع ادامه داد: در دنیای اقتصاد امروز، صادرات به عنوان شاخص اصلی برای رشد اقتصادی، رقابت‌پذیری تولیدات و حتی رشد فناوری و بهره‌وری مطرح است و تمام توسعه‌یافتگی اقتصادی کشورها را برهمین مبنا و براساس سطح و عمق حضور آنها در بازارهای بین‌المللی می‌سنجند.

وی تاکید کرد: در اقتصاد پویایی که در مسیر رشد قرار دارد، رشد تولیدات و صادرات ارتباط خطی با یکدیگر دارند و در سایه تعامل پویا، یکدیگر را تقویت می‌کنند. از سوی دیگر، ادارات از راه ایجاد نیاز مازاد در بازار می‌توانند دریچه‌های تازه‌ای را برای هم باز کنند که این موضوع در محصولاتی که با کمبود تقاضا در بازار داخلی مواجه هستند، اهمیت دو چندانی پیدا می‌کند.

ارفع با بیان اینکه گسترش صادرات نیازمند رشد تولید ناخالص است، گفت: در شرایط کنونی اقتصاد ایران، توسعه صادرات غیرنفتی از مهمترین مسائل سیاسی و اقتصادی کشور است که باید مسئولان این رویه رو در برنامه‌ریزی‌های خود در نظر بگیرند.

وی در پایان تاکید کرد: افزایش تولید و صادرات نه تنها از دیدگاه ارزآوری، بلکه از نظر ایجاد اشتغال در داخل کشور نیز از اولویت ویژه‌ای برخوردار است، بنابراین آگاهی از سیاست تشویقی و بررسی لوایح و قوانین به منظور تشویق و افزایش تولید و صادرات امری ضروری است که باید در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر 51303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =