حلقه مفقوده بازارهای عراق و اوراسیا برای ایران

بازار کشورهای عراق و اتحادیه اوراسیا در شرایط کنونی به ویژه در وضعیت جنگی و تحریمی میان روسیه و اوکراین می تواند بازارهایی به مراتب قابل دسترس تر برای کالاهای ایرانی باشد.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز، معاون سابق توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران معتقد است، ایران در قلب چند اتحادیه اقتصادی قرار گرفته و از این بابت دارای یک مزیت ویژه است؛ شورای همکاری خلیج فارس در جنوب ایران، پیمان اقتصادی سارک در شرق ایران، ترکیه به عنوان عضو ناظر اتحادیه اروپا در غرب ایران و اخیراً اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز در شمال ایران شکل گرفته که متشکل از ۵ کشور روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس است.

مجتبی موسویان در نشست خبری «بازارهای عراق و اوراسیا؛ تجارتی طلایی در ۲۰۲۲» با بیان اینکه بسیاری از شرکای اصلی اقتصادی ایران در میان شرکای اتحادیه های نام برده هستند؛ گفت: در این میان اتحادیه اقتصادی اوراسیا دارای ویژگی خاصی است و با  این ویژگی ها بازاری مناسب برای کالا و خدمات ایرانی است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم سهم اقتصادی کشورهای پنجگانه این اتحادیه را بررسی کنیم باید بگوییم که فدراسیون روسیه ۷۵ درصد، قزاقستان ۱۵ درصد و سهم بلاروس، قرقیزستان و ارمنستان کمتر از ۱۰ درصد است.

به گفته موسویان، در شرایط تحریم و گسترش ویروس کرونا که صادرات ایران به کشورهای دیگر درسال ۱۳۹۹ را کاهش داد؛ صادرات ایران به کشورهای اوراسیا بویژه فدراسیون روسیه روند افزایشی به خود گرفت به طوری که این روند در سال ۱۴۰۰ نیز تکرار شد. بر اساس آمار گمرک روسیه، صادرات ایران به این کشور در سال ۲۰۲۱ به رقم ۹۶۷ میلیون دلار رسید که نسبت به سال ۲۰۲۰ با ۲۱ درصد رشد همراه بود.

وی با اشاره به ظرفیت های زیاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، گفت: با توجه به موافقتنامه تجارت ترجیحی و کاهش تعرفه های ۵۰۲ قلم کالای ایرانی می توان سطح همکاری های تجاری خود را با اتحادیه مذکور افزایش داد. در این راستا صادرکنندگان ما باید اطلاعات خود را درباره بازارهای این کشورها افزایش دهند؛ چراکه بدون اطلاع از شرایط و قواعد تجاری حاکم بر این کشورها نمی توان ظرفیت های این کشورها برای صادرات کالاهای ایرانی را شناسایی کرد.

موسویان همچنین با اشاره به فرصت های ایجاد شده برای ایران به دلیل جنگ روسیه و اوکراین، اظهار کرد: در این شرایط می توان از مزیت های موافقتنامه و همسایگی به شدت بهره برد. استفاده از این شرایط باید هم‌راستا با افزایش اطلاعات در زمینه بازاریابی باشد تا به کمک متخصصین و نخبگان دانش لازم منتقل شود تا تولیدکنندگان و صادرکنندگان بتوانند سهم ایران را در بازار این کشورها افزایش دهند. همچنین نباید فراموش کنیم که اکنون تراز تجاری ایران با روسیه منفی است و در این شرایط خاص که فرصتی طلایی برای تجار ایران است، می‌توان برای کاهش تراز تجاری کشورمان با روسیه اقدام کرد.

همچنین در این نشست مهدی نجات نیا، رایزن بازرگانی اسبق ایران در عراق و مشاور اتاق بازرگانی تهران درباره بازار عراق، گفت: عراق به عنوان بهترین شریک صادراتی ایران و بهترین فرصت وارداتی کالا و خدمات از جهان با درآمد حاصل از رتبه سوم صادرکننده نفت دنیا یک فرصت فوق العاده برای کالا و خدمات ایرانی است.

وی ادامه داد: برنامه ریزی عراق بر این اساس است که سالی ۸۰ میلیارد دلار واردات کالا و ۲۰۰ میلیارد دلار خدمات مختلف برای بازسازی کشور هزینه کند. با توجه به ترس سرمایه گذاران از ناامنی عراق این بازار بکر باقی مانده و نیازهای زیادش قابل بررسی است. همچنین جوانان این کشور اطلاعات دقیقی از تجارت نداشته و این بازار را بلد نیستند.

نجات نیا تاکید کرد: با توجه به مواد یاد شده برای ورود به چنین بازاری نیاز به آموزش و یادگیری تخصصی چگونگی تجارت با عراق وجود دارد. عراق در شرایط سیاسی خاصی قرار دارد و اکنون موقع اوج مسائل اقتصادی این کشور است و ایرانی ها باید در این اوج گیری شرکت کنند.

محمد واعظی، عضو اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست به مهار تورم در بودجه سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: یک ابزار ساده برای مهار تورم ایجاد رکود و کنترل شدید مالیاتی است و با توجه به معافیت صادرات ازمالیات و عوارض گمرکی (به استثنا موارد خاص) می توان از این شرایط بهره برد.

به گفته واعظی، یک راه برون رفت از این رکود ورود به بازارهای کشورهای اوراسیا و عراق است. با توجه به آغاز جنگ روسیه و اوکراین و تحریم های شدید بانک های بزرگ روسیه و در مقابل ورود ایران به اتحادیه اوراسیا شرایط برای ورود به کشور روسیه را فراهم کرده است.

فعال اقتصادی و بنیانگذار تجارت طلایی همچنین بازار عراق را بازاری بکر با جمعیتی جوان دانست و گفت: با توجه به هزینه ها کم حمل و نقل و هزینه تمام شده کالا در ایران کمتر کشوری می تواند با ایران در بازار کشور عراق رقابت کند.

واعظی تاکید کرد: علاقمندان که قصد توسعه کسب و کارهای خود را دارند می توانند با توضیح‌های های عملی نه صرفا آماری با تکیه بر توانمندی های خود در این بازار حضور پیدا کنند.

لازم به ذکر است،  همایش«بازارهای عراق و اوراسیا؛ تجارتی طلایی در ۲۰۲۲» روز جمعه ۲۰ اسفند ماه از ساعت ۱۰ الی ۱۶ در محل دانشگاه تربیت مدرس برگزار خواهد شد.

کد خبر 51139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =