تولید بیش از ۱.۸ میلیون تن روغن خام در ۱۰ ماهه امسال

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی کشور با تاکید بر اینکه تاکنون کمبودی در روغن خانوار نداشته ایم، گفت: مطابق آمار در ۱۰ ماهه امسال یک میلیون و ۸۵۰ هزار تن روغن خوراکی در کشور تولید شده است.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم‌نیوز، «امیرهوشنگ بیرشک» افزود: از این میزان روغن تولیدی، یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن مربوط به مصارف خانوار و ۷۰۰ هزارتن مربوط به بخش صنف و صنعت است.

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی کشور با اشاره به اینکه ۸۵ درصد نیاز کشور به روغن از طریق واردات تامین می‌شود، اظهارداشت: فقط در برخی روغن‌ها همچون پالم به دلیل تحریم‌ها علیه ایران و مشکلات ارزی و انتقال وجه دچار مشکلاتی در واردات هستیم که امیدواریم با تدبیر دولت سیزدهم هرچه سریعتر این مشکل برطرف شود.

بیرشک با بیان اینکه عمده واردات روغن از طریق شرکت بازرگانی دولتی به دلیل تخصیص ارز انجام می‌شود، تصریح کرد: در ۶ ماهه نخست امسال بیشترین ارز برای واردات به بخش دولتی پرداخت شده است.

وی اضافه‌کرد: البته حذف بخش خصوصی از چرخه واردات روغن خام به دلیل سیاست حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، افزایش قیمت جهانی روغن خام و عدم تغییر قیمت‌های مصوب روغن خام وارداتی در داخل کشور بوده است، زیرا با توجه به این شرایط واردکنندگان تمایلی به واردات این محصول ندارند.

افزایش قیمت روغن نباتی هیچ مجوزی ندارد

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی کشور درباره افزایش خودسرانه قیمت روغن نباتی توسط برخی سودجویان، گفت: تاکنون هیچ مجوزی برای افزایش قیمت روغن نباتی صادر نشده است و در صورت هرگونه گران فروشی با متخلفان برخورد قانونی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت روغن توسط دولت تعیین و نرخگذاری مصوب می‌شود، اظهار داشت: این درحالی است که امسال با توجه به  افزایش قیمت جهانی روغن خام، قیمت‌های  مصوب داخلی این محصول اصلاح نشده که نیازمند بازنگری است.

نگرانی از جنگ روسیه و اوکراین در کاهش واردات روغن

بیرشک ادامه‌داد: اکنون با توجه به جنگ روسیه و اوکراین، نگرانی‌هایی برای کاهش واردات روغن از این کشور وجود دارد، زیرا پیش از این بخشی از روغن خام مورد نیاز کشور از اوکراین تامین و وارد می‌شد.

در روزهای گذشته برخی رسانه‌ها شایعاتی مبنی بر کاهش ذخایر روغن و کمبود روغن خوراکی و صنعتی در ماه های آتی منتشر کردند.

پیش از این دبیر انجمن صنفی روغن نباتی گفته بود: براساس دستورالعمل‌ها و مقررات کشور، فقط ۳۰ درصد روغن مصرفی کشور پالم است، در صورتی که امکان واردات ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار تن روغن پالم به کشور وجود دارد.

اکنون ۲۵ کارخانه روغن‌کشی با ظرفیت پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تن در سال و  همچنین  ۵۸ کارخانه تصفیه روغن با ظرفیت پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تن تولید در کشور فعال است.

تولید داخلی دانه‌های روغنی از سال ۲۰۰۲، حدود ۳۴۲ هزار تن بوده که اکنون به ۴۳۰ هزار تن رسیده و حجم واردات ۴۶۹ هزار تن بوده که اکنون به دلیل سیاست های وزارت جهاد کشاورزی به دو میلیون و ۲۹۹ هزار تن انواع دانه های روغنی رسیده و افزایش چشمگیری را در این حوزه شاهد بودیم.

در حال حاضر انواع روغن سویا، آفتابگردان، پالم وکلزا وارد کشور می شود که  ۷۰ درصد روغن ها به صورت مایع و ۳۰ درصد نیمه جامد است همچنین ۶۳ درصد روغن برای خانوار و ۳۷ درصد نیز برای صنف و صنعت تولید می شود.

طبق آمارها در سال ۲۰۱۳، ۹۶۰ هزار تن روغن وارد کشور می شد که در سال ۲۰۲۱ یک میلیون و ۲۱۰ هزار تن انواع روغن خام به طور مستقیم وارد کشور شده که این میران جدا از واردات دانه های روغنی است.

کد خبر 50949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =