تشکیل صندوق تامین مالی تولید فراسرزمینی محصولات دانش‌بنیان

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از پیگیری برای تخصیص ۵۰ میلیون یورو از منابع مختلف نظیر صندوق توسعه ملی برای ایجاد صندوقی جهت کمک به تولید فراسرزمینی محصولات و خدمات دانش‌بنیان و فناورانه ایرانی خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم‌نیوز از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، علیرضا پیمان‌پاک در مراسم امضای تفاهم‌نامه با ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: مقابله و بی‌اثر کردن تحریم را از طریق وابسته‌سازی بازارهای هدف صادراتی به محصولات و فناوری ایرانی، تولید فراسرزمینی و صادرات به اقصی نقاط جهان، ارزآوری با منشاء صادرات خدمات و محصولات دانش‌بنیان و رفع نیازهای ارزی کشور میسر می شود و تمام سیاست‌های تجاری کشور بر همین مبنا طراحی و اجرا خواهد شد.

وی از پیگیری برای تخصیص ۵۰ میلیون یورو از منابع مختلف نظیر صندوق توسعه ملی برای ایجاد صندوقی جهت کمک به تولید فراسرزمینی محصولات و خدمات دانش‌بنیان و فناورانه ایرانی با تاکید بر فناوری‌های پیشرفته پزشکی، نانو و بایو و ایجاد زیرساخت‌های مرتبط خبر داد.

پیمان‌پاک همچنین حضور شرکت های دانش بنیان در کنار بخش خصوصی در کمیسیون‌های مشترک و نیز مذاکرات تجاری را با اهمیت توصیف کرد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از مراکز تجاری ایران در کشورهای خارجی به عنوان سفارتخانه های تجاری ایران یاد کرد و بیان داشت: توسعه مراکز تجاری خارج از کشور یکی از سیاست‌های اصلی سازمان توسعه تجارت است و ساز و کار ویژه‌ای با پرهیز از نگاه بخشی و همراهی ویژه دستگاه‌های مختلف دولتی و همکاری تام بخش خصوصی ترتیب داده شده است.

وی همکاری با ستاد نانو برای استفاده از برخی مراکز و دفاتر ستاد نانو در خارج از کشور به عنوان مراکز تجاری با هدف هم افزایی را موثر دانست و تاکید کرد: با توجه به حضور نیروهای نخبه و توانمند در این مراکز قطعا این همکاری تاثیرات قابل توجهی را در دستیابی به اهداف مد نظر از مراکز تجاری خواهد داشت.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و مدیر شرکت‌های صادراتی دانش ‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این مراسم با استقبال از عملکرد و سیاست‌های جدید سازمان توسعه تجارت ایران، این سیاست‌ها را فصل نوینی در توسعه صادرات دانست و ابراز امیدواری کرد نتایج این تفاهم‌نامه منتج به صادرات محصولات ‌های‌تک و دانش‌بنیان شود.

وی تغییر نگرش سایر کشورها نسبت به توانمندی صادراتی جمهوری اسلامی ایران از یک کشور صادرکننده مواد خام به کشور صادرکننده خدمات محصولات دانش‌بنیان با فناوری‌های پیشرفته را ضروری دانست و افزایش مستمر مقدار و سهمیه صادرات خدمات و محصولات مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته در سبد صادراتی را دستورالعمل برنامه‌های تعاملی با سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد.

یادآور می شود، این تفاهم‌نامه در راستای همراهی بیشتر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در فعالیت‌های صادراتی با تمرکز بر صادرات محصولات دانش‌بنیان منعقد شد.

کد خبر 50939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =