جایگزینی سریع صادرات گاز روسیه غیرممکن است

وزیر انرژی قطر اعلام کرد در صورت مختل شدن عرضه گاز روسیه به اروپا به دلیل منازعه با اوکراین، نه قطر نه هیچ کشور دیگری ظرفیت این را ندارد عرضه گاز روسیه به این منطقه را با استفاده گاز طبیعی مایع (LNG) جایگزین کند.

به گزارش اگزیم‌نیوز از رویترز، سعد الکعبی خاطرنشان کرد با توجه به اینکه عمده حجم گاز قطر به قراردادهای بلندمدت برای خریداران آسیایی اختصاص پیدا کرده، حجم گازی که قابل ارسال به اروپاست، تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد است. اظهارات کعبی نگرانیها نسبت به امنیت تامین گاز اروپا با وخامت پیدا کردن تنشها میان روسیه و اوکراین را تجدید کرد.

آمریکا، اتحادیه اروپا، انگلیس، استرالیا، کانادا و ژاپن در واکنش به تصمیم روسیه برای اعزام نیروهای نظامی به دو جمهوری خودخوانده در شرق اوکراین، اعلام کردند بانکها و نخبگان روسی را هدف تحریم قرار می دهند. یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: تحریمهایی که امروز وضع شدند و تحریمهایی که در آینده نزدیک اعلام می شوند، جریان نفت و گاز را هدف نمی گیرند.

وزیر انرژی قطر در کنفرانس گازی دوحه به خبرنگاران گفت: تصور می کنم روسیه ۳۰ تا ۴۰ درصد از بازار اروپا را تامین می‌کند. هیچ کشوری وجود ندارد که بتواند این حجم گاز را عرضه کند و ظرفیت انجام این کار از طریق صادرات LNG وجود ندارد.

به گفته منابع آگاه، آمریکا اخیرا با قطر و کشورهای دیگری مانند ژاپن درباره امکان ارسال محموله های گاز به اروپا در صورت تشدید منازعه میان روسیه و اوکراین گفتگو کرده بود.

منابع آگاه به رویترز گفتند صادرات LNG قطر طی چند روز گذشته به دلیل توقف دو واحد بزرگ، کمتر شده که می‌تواند عامل دیگری در محدود شدن میزان ظرفیت مازاد قابل ارسال به اروپا باشد.

ژاپن اوایل ماه میلادی جاری اعلام کرد بخشی از محموله‌های LNG را بنا به درخواست آمریکا و اتحادیه اروپا به اروپا ارسال خواهد کرد. با این حال محموله های اندکی که به اروپا رسیدند محموله هایی بودند که پیش از این تحت جوینت ونچر میان شرکت JERA ژاپن و شرکت EDF فرانسه برنامه ریزی شده بودند و هیچ عرضه بیشتری وجود ندارد. ژاپن در حال حاضر با موج سرمایی روبرو شده که ذخایر LNG این کشور را کاهش داده و تقاضا برای ذخیره سازی مجدد را شاهد است و بنابراین به تامین LNG بیشتری نیاز دارد.

پوتین: روسیه به عرضه بدون وقفه گاز و LNG به بازارهای جهانی ادامه می دهد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز سه شنبه در بحبوحه تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی با اوکراین اعلام کرد روسیه قصد دارد به عرضه گاز و LNG به بازارهای جهانی ادامه دهد. وی در سخنرانی خود برای نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز در دوحه اظهار کرد: روسیه زیر ساخت فعلی را بهبود خواهد بخشید و سرمایه‌گذاری در بخش گاز را افزایش می دهد.

اظهارات پوتین یک روز پس از آن صورت گرفت که رسما مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین را به عنوان مناطق مستقل به رسمیت شناخت و وعده داد در منازعه با کی یف از آنها پشتیبانی کند. سران غربی در واکنش به این تصمیم وعده داد تحریم‌های جدیدی را بلافاصله علیه روسیه اعمال کنند که شدت آنها به اقدام بعدی پوتین در این منازعه بستگی خواهد داشت.

 اس اند پی گلوبال پلاس آنالیتیکس انتظار دارد در صورت اعمال تحریمهای گسترده تر تحت سناریوی منازعه کامل، صادرات نفت و گاز طبیعی روسیه تحت تاثیر قرار بگیرد.

 پوتین در سخنرانی خود به نقش رو به رشد گاز در دوران گذار انرژی و احیای بازار از پاندمی کووید ۱۹ اشاره کرد و گفت جامعه جهانی باید تضمین کند گذار انرژی به وسیله پیشبرد منافع سیاسی و اقتصادی بازیگران فردی تبدیل نمی شود و به علاوه با تحریم ها یا محدودیت های دیگر همراه نمی‌شود.

توقف خط لوله گازی نورد استریم ۲

در همین حال آلمان پروژه خط لوله گاز طبیعی نورد استریم ۲ را پس از اینکه پوتین دو منطقه جدایی طلب در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت، معلق کرد. آلمان که در سر نورد استریم ۲ قرار دارد، در گذشته برای اقدام علیه این خط لوله گازی تردید نشان داده بود اما به نظر می رسد جدیدترین تنشها باعث شده است برلین به بحران میان روسیه و اوکراین به شدت واکنش نشان دهد.

اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان روز سه‌شنبه اعلام کرد ما اکنون باید به ارزیابی مجدد وضعیت که به شکل چشمگیری تغییر پیدا کرده است، بپردازیم. این مساله همچنین شامل نورد استریم ۲ هم می شود و تایید این خط لوله نمی‌تواند اکنون انجام شود.

شولتز از سازمان شبکه فدرال آلمان خواست دوباره امنیت عرضه را تحلیل کند. این سازمان نوامبر گذشته فرآیند تایید نورد استریم ۲ را معلق و اعلام کرد تنها پس از انتقال عمده دارایی ها و بودجه‌ها به یک زیرمجموعه آلمانی از سوی کنسرسیوم نورد استریم ۲، درخواست مجوز آن را بررسی خواهد کرد. به محض این که پیش شرطها محقق شوند، این رگولاتور به ارزیابی درخواست صدور مجوز در دوره چهار ماهه درخواست که تا اوایل ژانویه زمان دارد، ادامه می دهد.

ساخت این خط لوله کامل شده اما نورد استریم ۲ منتظر تایید کامل رگولاتوری آلمان و بازبینی اتحادیه اروپا در خصوص پایبندی این پروژه به مقررات انرژی اتحادیه اروپا بود. با این حال به دنبال تحولات اخیر آلمان اکنون نورد استریم ۲ را معلق کرده است. رابرت هافبک معاون صدر اعظم و وزیر اقتصاد آلمان گفت آلمان حتی بدون حجم اضافی که از طریق نورد استریم ۲ دریافت می‌کرد تامین گاز خود را تضمین کرده است.

 وزیر خارجه‌ای اوکراین با در توییتی از اقدام آلمان برای معلق کردن تایید نورد استریم ۲ استقبال کرد و آن را اقدام سیاسی، اخلاقی و عملی صحیحی در شرایط فعلی خواند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، به دنبال انتشار خبر توقف نورد استریم ۲ قیمت‌گاز اروپایی جهش پیدا کرد به خصوص قیمت گازی که قرار است اواخر امسال و در سال ۲۰۲۳ تحویل داده شود.

کد خبر 50795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =