عضو اتاق تبریز اعمال سیاست‌های تشویقی در بخش صادرات را خواستار شد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز با اشاره به نقش بسیار مهم حوزه اقتصاد بر دیگر بخش ها، گفت: بسیاری از کشورها برای خروج از وضعیت آشفته و نامنظم اقتصادی، به جای استفاده از اهرم‌های فشار و سیاست‌های ضربتی، بخشنامه های تشویقی را با هدف بهبود شرایط این حوزه تدوین می‌کنند.

قاسم خلیل‌نژاد قویدل روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، نقش فراوان صادرات غیرنفتی را در توسعه اقتصادی و بهبود کیفیت زندگی اجتماعی مردم هر کشور یادآور شد و افزود: توسعه صادرات یکی از راه‌های رسیدن به پیشرفت اقتصادی نیست بلکه تنها راه برای رسیدن به این هدف است.

وی اظهار داشت: امروزه مساله ارزآوری، توسعه صادرات و گسترش بازارهای هدف برای کشورهای جهان از اهمیت بسیاری برخوردار است تا جایی که در سال‌های اخیر سایه تحریم‌ها بر فضای اقتصادی کشور، به‌ویژه در حوزه صادرات نفت، اتکا به این درآمد را برای دولت با ریسک بالایی مواجه ساخته است.

وی گفت: در این سال‌ها تمرکز دولت بر افزایش مالیات ها و درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی بیش از گذشته به چشم می‌خورد، اما این امر توجیه مناسبی برای وارد آوردن فشار مضاعف بر صادرکنندگان نیست.

وی بیان کرد: متاسفانه در میان چالش‌های صادراتی، دولت جهت تامین ارز مورد نیاز کشور و جبران کمبودهای ناشی از وضع تحریم‌های ظالمانه، بیشترین فشار را بر صادرکنندگان وارد کرده است.

خلیل‌نژاد قویدل افزود: در بین تمام کشورهای توسعه یافته جهان، هیچ یک نسبت به صادرات بی‌تفاوت نیستند بلکه آن را به عنوان اولویت کاری و اقتصادی خود قرار داده‌اند؛ این در حالیست که دلیل شکست بسیاری از برنامه‌های اقتصادی کشورهای در حال توسعه، عدم ‌توجه جدی به موضوع صادرات است.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورها برای برون‌رفت از وضعیت آشفته و نامنظم اقتصادی خود، به جای استفاده از اهرم‌های فشار و سیاست‌های ضربتی که نتیجه‌ای جز آشفته‌تر کردن بازار ندارد، سیاست‌های تشویقی را اعمال می‌کنند.

خلیل‌نژاد قویدل گفت: در این کشورها، برای تولیدکننده و تاجر امتیازات ویژه‌ای قائل می‌شوند تا بتوانند فعالیت‌های خود را در حوزه تجارت بین‌الملل گسترش دهند.

وی با اشاره به لزوم حمایت معنوی دولت از صادرکننده و تاجر بومی، اظهار داشت: این حمایت‌ها همیشه دادن ارز ترجیحی برای وارد کردن مواد اولیه و یا کاهش قیمت حامل‌های انرژی نیست؛ گرچه این موارد هم مهم است اما بزرگترین حمایت از بخش صادرات ایجاد یک مسیر مشخص برای حرکت بخش اقتصادی است تا صادرکننده بتواند بر مبنای آن، برنامه‌ریزی میان‌مدت برای خود طراحی و اجرا کند.

خلیل‌نژاد قویدل در انتها با بیان اینکه تجار ایرانی از هوش اقتصادی بالایی بهره‌‎مند هستند، خاطرنشان کرد: تاجر و صادرکننده ایرانی به دلیل برخورداری از هوش بالا در تجارت و همچنین دانش‌ میدانی از فضای کار و صادرات، می‌تواند حتی در شرایط تحریم حضور خود را در بازارهای جهانی تثبیت و بازارهای ایجاد شده را حفظ کند اما در مجموع تحقق این امر نیاز به حمایت‌های بیشتر دولت دارد.

کد خبر 50753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =