عضو اتاق تهران، مهمترین اصل در تجارت را صرفه اقتصادی هر فعالیت دانست

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، داشتن توجیه اقتصادی برای انجام هر فعالیت تجاری را ضروری دانست و گفت: در تجارت، تنها قابلیت، پتانسیل و استعداد تولید مهم نیست بلکه مبحث اساسی در حوزه یادشده این است که انجام یک کار اقتصادی در نهایت توجیه دارد یا خیر؟

علاء میرمحمدصادقی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با تاکید بر ضرورت برقراری توازن بین صادرات و واردات، این مهم را یکی از اصول اساسی تجارت دانست و افزود: در اینکه هیچ کشوری نه می‌تواند و نباید همه نیازهای بازار خود را از راه تولید بومی تامین کند، شکی نیست اما این موضوع نباید بهانه‌ ای برای واردات بی‌منطق باشد.

وی با بیان اینکه برداشتن هر قدم در تجارت باید توجیه اقتصادی داشته باشد، افزود: برخی کشورها مازاد نیاز خود را از محل واردات تامین اما با ایجاد ارزش‌افزوده‌ بر آن محصول، دوباره آن را به بازار جهانی عرضه می‌کنند؛ برخی دیگر نیز خود را به عنوان واسطه معرفی کرده‌ و از امکانات و موقعیت جغرافیایی خود برای این امر بهره می‌برند و به درآمدزایی رسیده‌اند، اما با این حال هیچ کشوری نباید خود را به واردات وابسته کند.

میرمحمدصادقی ادامه داد: توجه به برقراری توازن بین نیازهای داخلی و ظرفیت‌های موجود و توان تولیدی و صادراتی کشور، یک امر مهم در تجارت است که باید برای تقویت بیشتر این موارد همه دستگاههای اجرایی دولتی و فعالان اقتصادی با یکدیگر همکاری کنند.

وی معتقد است: کشوری موفق است که دقیقاً بداند چه نیازهایی دارد و چگونه می‌تواند به بهترین شکل و بهینه‌ترین نوع، آنها را پوشش دهد.

میرمحمدصادقی با بیان آنکه در تولید، تنها قابلیت و استعداد تولیدی مهم نیست، در همین ارتباط افزود: ممکن است کشوری در کاشت یک محصول مانند هندوانه مستعد باشد اما این امر در زمانی که موضوعی مانند خشکسالی به یک بحران تبدیل شده، هیچ توجیه عقلی و اقتصادی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: واردات امری هزینه‌بر برای جوامع و دولت‌هاست که قطعاً فشارهای اقتصادی زیادی به حکومت‌ها وارد می‌کند؛ به همین دلیل هر کشوری باید بر ظرفیت‌های صادراتی خود و عملیاتی کردن آنها تمرکز کند تا از این راه هزینه‌های لازم برای واردات را تامین کند.

میرمحمدصادقی بیان کرد: بزرگترین مشکلات این است که بخواهیم نارسایی ها را با اقتصاد خطی حل کنیم، اتخاذ هر تصمیمی بدون شک بر دیگر قسمت‌های این حوزه تاثیر خواهد گذاشت زیرا تمام بخش‌های آن همچون زنجیره‌ای به هم متصل است.

وی اذعان کرد: بهترین افرادی که می‌توانند در زمینه ابلاغ دستورالعمل‌ها نظر دهند بدون شک بخش خصوصی، تشکل‌ها و اتحادیه‌ها هستند که متأسفانه شاهدیم در تصمیم‌گیری‌های دولتی، بخش خصوصی جایگاهی نداشته و به طور عموم تصمیمات دولتی در پشت درهای بسته و بدون در نظر گرفتن بخش خصوصی اتخاذ می‌شود.

میرمحمدصادقی در پایان اظهار داشت: امروز دیگر زمانی نیست که بخواهیم وقت تلف کنیم و باید هرچه سریعتر یک اتاق جنگ اقتصادی، متشکل از بازرگانان، اقتصاددانان و افسران نظامی تشکیل شود تا با اتخاذ سریع‌ترین راهکارها، وضعیت اقتصادی کشور را بهبود بخشیم و جایگاه آن در ارتقا دهیم.

کد خبر 50752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =