۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات تولید و اشتغال پرداخت شد

وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام‌کرد: بیش از ۲۰ هزار و ۶۴۶ میلیارد ریال تسهیلات تبصره ۱۸ (برنامه تولید و اشتغال) از آغاز سال ۱۴۰۰ تا پایان آذرماه به بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی پرداخت شد.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز، آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت، نشان می‌دهد این میزان تسهیلات به ۲۳۷ بنگاه و واحد تولیدی در ۹ ماهه نخست ۱۴۰۰ پرداخت شده است.

بر این اساس، از ابتدای فروردین تا پایان آذرماه امسال در مجموع یک‌هزار و ۷۷۸ واحد تولیدی برای دریافت تسهیلات برنامه تولید و اشتغال (تبصره ۱۸) ثبت نام کرده بودند.

پراکندگی پرداخت این تسهیلات در ۳۱ استان کشور و مناطق آزاد بوده است. در این بازه زمانی همچنین ۳۴ فقره معرفی به بانک برای دریافت بیش از پنج‌هزار و ۵۷۱ میلیارد ریال تسهیلات انجام شده است.

منابع تخصیصی تسهیلات تولید و اشتغال (تبصره ۱۸) در سه بخش تامین سرمایه در گردش مورد نیاز فعالان اقتصادی و کمک به نوسازی و جایگزینی ماشین‌آلات و طرح‌های که بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، پرداخت می‌شود.

برنامه تولید و اشتغال (موضوع بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه کشور) از اسفند ماه ۹۷ پس از انعقاد تفاهم‌نامه و موافقت‌نامه مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت با سازمان برنامه و بودجه کل کشور، ابلاغ دستورالعمل‌های اجرایی مربوطه، انعقاد قرارداد عاملیت با بانک‌ها و پیاده‌کردن فرآیند اعطای تسهیلات از طریق سامانه بهین‌یاب وزارت صنعت وارد فاز اجرایی شد.

سقف منابع مورد نیاز این برنامه ۲۰۱ هزار و ۲۹۹ میلیارد ریال تعیین شده است. صندوق توسعه ملی به همین منظور تاکنون طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ به میزان ۵۵ هزار و ۲۰۰ میلیون ریال نزد بانک‌های عامل طرف قرارداد سپرده‌گذاری کرده که در تلفیق با منابع داخلی بانک‌ها (۵۰ درصد منابع صندوق و ۵۰ درصد منابع بانک‌ها)، منابع ایجاد شده برای پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش و سرمایه ثابت به مبلغ ۱۱۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال رسیده است.

پس از ابلاغ دستورالعمل اجرایی برنامه ذکر شده توسط وزارت صنعت، کمیته‌های بررسی و کارگروه‌های استانی تشکیل و اقدام‌های لازم به منظور ثبت درخواست متقاضیان تسهیلات و بررسی و معرفی واجدان شرایط به بانک‌های عامل در دستور کار قرار گرفت.

تامین مالی بنگاه‌ها در قالب اقتصاد مقاومتی

بر اساس آمارهای رسمی وزارت صمت، تا پایان آذرماه امسال همچنین در قالب تامین مالی بنگاه‌های تولیدی کوچک، متوسط و طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت بالای ۶۰ درصد در راستای اقتصاد مقاومتی در قالب پروژه رونق تولید، ۱۴ هزار و ۳۹۲ فقره ثبت‌نام انجام شد.

از این تعداد تاکنون هفت‌هزار و ۵۱۳ فقره معرفی به بانک انجام شد و از بین آنها سه‌هزار و ۷۰۷ فقره پرداختی به ارزش ۱۴۱ هزار و ۸۸۳ میلیارد ریال انجام شد.

کد خبر 50681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =