رشد ۵۱ درصدی صادرات ایران به کشورهای عضو اکو

سخنگوی گمرک گفت: تجارت خارجی کشورمان با کشورهای عضو اکو به ۱۳ میلیارد و ۱۱۰میلیون و۸۱۲ هزار و ۹۷۱دلار و به وزن ۲۴میلیون ۷۵۸ هزارو ۸۲۷ تن کالا رسیده است که نسبت به مدت مشابه ۴۱درصد در ارزش و ۲۵درصد در وزن، افزایش را نشان می دهد.

به گزارش روز شنبه اگزیم‌نیوز، سید روح الله لطیفی سخنگوی گمرک در خصوص تجارت ده ماهه کشورمان با اکو، اظهار داشت: از مجموع تجارت ۱۳میلیارد و۱۱۱میلیون  دلار ی ایران با اکو، ۲۱میلیون و ۳۵هزار و ۹۵۵تن کالا به ارزش هشت میلیارد و ۴۱۹میلیون و ۵۹۵هزار و ۱۳۵دلار مربوط به صادرات کشورمان به اکو بوده است.

وی افزود: میزان و حجم کالاهای صادراتی کشورمان به ۹کشور عضو سازمان اکو در ده ماهه سال۱۴۰۰ از حیث وزنی ۳۶ درصد و از لحاظ ارزش نسبت به مدت مشابه ۵۱ درصد افزایش داشته است.

سخنگوی گمرک در خصوص میزان صادرات کالا به هر یک از اعضای اکو توضیح داد: از بین ۹ کشور عضو اکو، صادرات به کشورهای ترکیه با ۱۲ میلیون و ۷۴هزارو ۶۲ تن کالا به ارزش  چهار میلیارد و ۵۳۰ میلیون و ۸۴۰هزار و ۱۰۷دلار و رشد ۱۲۲درصدی در ارزش ، افغانستان با سه میلیون و ۵۸۴ هزارو ۳۸۹ تن به ارزش  یک میلیارد و ۵۳۹میلیون و ۳۰۱ هزارو ۵۹۶ دلار و کاهش ۱۹درصدی در ارزش و پاکستان با دو  میلیون و ۴۰۰ هزارو ۵۲ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۸ میلیون و ۱۲۲ هزارو ۲۰۵ دلار و رشد۲۶درصدی، اصلی ترین مقاصد کالاهای ایرانی به اکو هستند.

وی افزود:کشور آذربایجان با خرید ۴۳۸میلیون و ۳۳۲هزار و ۳۰دلار و رشد چهار درصدی، ازبکستان با ۳۴۰میلیون و ۸۲۴هزار و ۶۷۸دلار و رشد ۱۹۶درصدی، ترکمنستان با ۲۶۷میلیون و ۷۰هزار و ۱۵۳دلار و رشد ۱۶۳درصدی، قزاقستان با ۱۴۹میلیون و ۸۶۵هزار و ۸۴۳دلار و رشد ۱۸درصدی، قرقیزستان با ۶۷میلیون و ۹۳۵هزار و ۵۰۵دلار و رشد ۱۱۱درصدی و نهایتا تاجیکستان با ۶۷میلیون و ۳۰۳هزار و ۱۸دلار خرید از کشورمان و رشد ۳۸۹درصدی نسبت به مدت مشابه در رتبه های بعدی خرید کالاهای ایرانی در اعضای سازمان اکو قرار دارند.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک خاطر نشان کرد: مشتقات نفتی، لبنیات، مواد غذایی، انواع میوه های تازه و خشک، آب میوه و مرکبات، فرش، زعفران، ماهی، خاویار، آبزیان زینتی، انواع سنگ و تجهیزات ساختمانی، پوشاک، تجهیزات صنعتی، کیف و کفش، دارو و لوازم بهداشتی و مصنوعات پلاستیکی از عمده کالاهای صادراتی کشورمان به اکو بوده است.

سخنگوی گمرک اضافه کرد: در ده ماهه سال جاری بالغ بر سه میلیون و ۷۲۲ هزار و ۸۷۲تن کالا به ارزش ۴ میلیارد و۶۹۱ میلیون و۲۱۷هزارو ۸۶۳دلار، کالا از کشورهای عضو اکو واردات شده است که ۱۵درصد از لحاظ وزنی کاهش و ۲۶ درصد از لحاظ  ارزش  نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است.

لطیفی افزود: کشورهای ترکیه با سه میلیون و ۲۱۹ هزارتن کالا  به ارزش چهار میلیارد و ۲۳۱ میلیون و ۳۱۳ هزارو ۷۶۵ دلار و رشد ۲۴درصدی در ارزش، پاکستان با ۲۱۵ هزار تن کالا به ارزش ۲۰۲ میلیون و ۷۴۰ هزارو ۲۰۶ دلار و رشد ۴۰درصدی در ارزش، ازبکستان با ۵۵ هزارو ۲۸۴ تن به ارزش ۱۰۱ میلیون و ۶۸۸ هزارو ۹۴۰ دلار و رشد ۳۹درصدی، اصلی ترین کشورهای طرف معامله ایران ب ای تامین نیازهای کشور از بین کشورهای عضو اکو بودند.

وی در خصوص میزان واردات ایران از سایر اعضای اکو گفت: قزاقستان با فروش ۴۹میلیون و ۷۳۸هزار و ۱۲۹دلار و رشد ۵۴درصدی، آذربایجان با ۳۴میلیون و ۱۹۷هزار و ۶۰۱دلار و رشد ۷۵درصدی، ترکمستان با ۲۶میلیون و ۶۸۰هزار و ۵۲۰دلار و رشد ۶۵درصدی، تاجیکستان با ۲۶میلیون و ۴۵۵هزار و ۱۰۵ دلار و رشد ۳۳۰ درصدی، افغانستان با ۱۵میلیون و ۶۴۶ هزار و ۷۶۷ دلار و رشد ۴۹۰درصدی و قرقیزستان با دو میلیون و ۷۵۷هزار و ۸۳۳ دلار و کاهش ۴۱ درصدی نسبت به مدت مشابه، به ترتیب در جایگاه بعدی تامین نیاز های کشورمان در بین ۹کشور عضو اکو قرار دارند.

وی افزود: کالاهای اساسی، ماشین آلات صنعتی، مواد اولیه تولید و ملزومات پزشکی و دارو کالاهای وارداتی کشورمان از اکو محسوب می شود.

لطیفی با اشاره به کشورهای عضو اکو گفت: بهبود شرایط توسعه اقتصادی پایدار، حذف تدریجی موانع تجاری در این منطقه، تهیه برنامه مشترک برای توسعه منابع انسانی در  ده کشور عضو، تسریع برنامه توسعه حمل و نقل و ارتباطات از برنامه های سازمان اکو برای کشورهای عضو است، همچنین اکو در بسیاری از ابتکارات جهانی به عنوان یک شریک فعال و جدید  می تواند حضور داشته و نقش سازنده و بی بدیلی در پیشبرد اهداف توسعه پایدار در بسیاری از حوزه‌ها ایفا کند که امیدواریم دولت سیزدهم با سیاست همگرایی منطقه ای و توسعه روابط با همسایگان و سازمان های عضو، نقش موثر تری را در این سازمان  ایفا کند.

گفتنی است ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان ۱۰کشور عضو اکو هستند.

کد خبر 50659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =