عضو اتاق بوشهر، تمرکز بر تامین نیاز بازار داخلی را یک اشتباه استراتژیک دانست

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بوشهر، مطالعه سیر توسعه اقتصادی کشورهای پیشرفته توسط دستگاههای اجرایی دولت سیزدهم را ضروری دانست و گفت: از آنجا که هیچ اقتصادی با محصور و محدود شدن در مرزهای جغرافیایی بازار بومی، نتوانسته به رشد پایدار و توسعه پویا برسد ما نیز برای خروج اقتصاد کشور از این شرایط باید بیشتر تلاش کنیم.

سیدمحمدحسن عظیمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، تلاش برای توسعه روابط تجاری با دیگر کشورهای جهان را گامی مهم در ارتقا شاخص های اقتصادی کشور دانست و افزود: رقابت در بازار بین‌المللی بسیار سخت است لذا برای راهیابی به بخش‌های مختلف اقتصاد بین‌الملل نیاز به بهره گیری از توان مدیران متخصص، کاربلد و شایسته داریم.

وی بیان کرد: رقابت بین کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه که دارای استانداردهای متفاوت و برای یکدیگر شرکای نابرابری هستند، دارای سختی‌های خاص خود است که باید با بهره گیری از توان متخصصان اقتصادی بستر تقویت توان عملی تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور جهت حضور در این بازارها را فراهم کرد.

عظیمی ادامه داد: ورود به بازارهای بین‌المللی علاوه بر داشتن مزایای خاص خود، مستعد خطرات و چالش‌های مختلفی است. این چالش‌ها در قالب عوامل سیاسی، اختلافات منطقه‌ای و فرهنگی، وضعیت ناگهانی جنگ، تجدیدنظر در قوانین و مقررات دولت‌ها و موانع ارتباطی به وجود می‌آید. از این‌رو ماهیت بازاریابی بین‌المللی به عوامل و شرایط مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین عامل، به سیاست‌های تعیین‌شده از سوی کشورهای مختلف که در بازاریابی بین‌المللی فعال هستند، بستگی دارد و تنظیم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مدیریت صحیح به کشورها کمک می‌کند تا به اهداف خود دست پیدا کنند، گفت: حضور در بازار بین‌المللی دشوار است و نیاز به انجام تحقیقات دقیق دارد. این یک فرآیند از پیش‌تعریف‌شده است که به سمت طراحی و عرضه محصولات براساس خواسته‌های مشتریان خارج از کشور هدایت می‌شود.

عظیمی افزود: تمام اقتصادهای بزرگ جهان در محیط رقابتی با همتایان خارجی رشد کرده‌اند و توانسته‌اند به مرور خود را تقویت کنند و در نهایت به یک اقتصاد بزرگ و تاثیرگذار در مناسبات مالی و حتی سیاسی جهان تبدیل شوند.

وی با اشاره به ضرورت مطالعه سیر توسعه اقتصادی کشورهای پیشرفته، ادامه داد: مطالعه روند رشد و مسیر دشوار اقتصادهای بزرگ جهان خاصه برخی از کشورها مانند چین، ژاپن و آلمان که هر کدام رشد خود را بعد از بحرانی بزرگ آغاز کردند، نشان می‌دهد که سیاست اقتصاد باز و نگاه ویژه به موضوع جهانی شدن و صد البته حضور در بازارهای جهانی، از مهمترین محورهای توسعه هر یک از این کشورها بوده است. این دقیقاً همان مسیری است که مالزی و سنگاپور طی کردند و اخیراً نیز برخی کشورها مانند ترکیه در حال پیمودن آن هستند.

عظیمی در پایان با بیان اینکه توسعه صادرات نیازمند نگاه تخصصی و منعطف است، اظهار داشت: در این شرایط، اصرار به تمرکز بر بازار داخلی یک اشتباه استراتژیک است که آسیب‌های بسیاری به اقتصاد کشور در آینده وارد خواهد کرد چرا که اولاً همه نیازهای بازار داخلی را نمی‌توان با تولیدات بومی رفع کرد چون که به هر حال ظرفیت‌های هر کشوری محدود است. از سوی دیگر، در برخی از حوزه‌ها، امکانات و ظرفیت‌های کشور بسیار بیشتر از نیاز بازار داخلی است که در این شرایط برقراری توازن یک اصل مهم است که تنها از راه سیاست اقتصاد باز محقق می‌شود.

کد خبر 50596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =