افزایش صادرات سبب رونق و نوآوری در تولید خواهد شد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر، صادرات را یکی از مهمترین ارکان اقتصادی و آخرین زنجیره تولید در اقتصاد هر کشور عنوان و تاکید کرد افزایش حجم صادرات نه تنها سبب تقویت رونق و نوآوری و بروزسازی بخش تولید خواهد شد بلکه این امر نقش بسزایی در توسعه یافتگی و بالندگی دیگر حوزه‌های اقتصاد خواهد داشت.

هانی فیصلی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به نقش بهبود روابط اقتصادی با دیگر کشورها در تحقق افزایش صادرات، اظهار داشت: بدون رونق صادرات، به تدریج کیفیت تولیدات داخلی کاهش پیدا می‌کند زیرا چرخه‌ تولید بتدریج دچار رخوت می‌شوند، انگیزه و شوق تولیدکنندگان از بین می‌رود به طوری که به دلیل فقدان فضای رقابت، عملاً دیگر مفهومی به اسم صنعت وجود نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه صادرات خون جاری در رگ‌های اقتصاد هر کشور است، افزود: اقتصاد کشور برای خروج از مشکلات موجود و نیل به اهداف تعیین شده، نیاز به برنامه‌ ریزی جامعی دارد که در آن نگاه ویژه‌ آن باید بر توسعه صادرات متمرکز باشد زیرا اقتصاد بدون صادرات نه تنها به توسعه نمی‌رسد بلکه ابتر می‌ماند و به تدریج نیز از بین می‌رود.

این کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است: یکی از اقدامات مهم برای ایجاد رونق اقتصادی در هر کشور در مرحله اول توسعه صادرات، ایجاد اشتغال، محرومیت‌زدایی و کاهش موانع قانونی است، پس نگاه ویژه دولت سیزدهم باید تلاش برای رفع موانع موجود در بخش های تولید و سرمایه‌گذاری صنعتی باشد تا پول به جای روانه شدن به سمت دلالی، به سمت تولید و دیگر بخش های دارای منافع و مزیت برای مردم هدایت شود.

فیصلی اظهار داشت: طبیعی است شکوفایی اقتصاد تنها در سایه ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای هر صنعت و فضای مساعد برای سرمایه‌گذاری عملی خواهد شد اگرچه حمایت تمام و کامل دولت‌ها از سرمایه گذاران و علاقه مندان به فعالیت در این بخش نیز ضروری است.

وی با اشاره به تعریف صنعت در استانداردهای بازار جهانی، اظهار داشت: صنعت یعنی تولید نوآورانه با ارزش‌افزوده بالا، در واقع در ادبیات امروز جهان نمی‌توان به هر کارخانه‌ای و یا هر واحد تولیدی و خدماتی، صفت صنعتی بودن اطلاق کرد. با این نگاه می‌توان ادعا کرد بیشتر بخش‌های تولیدی کشور، خط‌های مونتاژ هستند و این یعنی همان نقشی که یک کارخانه ایفا می‌کند نه الزاماً یک صنعت.

فیصلی در پایان خاطرنشان کرد: صنعت تنها در محلی شکل می‌گیرد که کالا و خدمات مبدع و نوآورانه‌ای خلق شود. این هدف نیز تنها در فضای رقابتی سالم با بهترین و بزرگترین برندهای جهانی محقق می‌شود؛ فضایی که تنها با توسعه صادرات و حضور تولیدات باکیفیت در بازار بین‌المللی فراهم می‌شود.

کد خبر 50595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =