کاسته شدن از روند کاهشی شاخص کل تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در دی‌ماه

پژوهشکده پولی و بانکی با انتشار شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی برای دوره مربوط به دی‌ماه ۱۴۰۰ اعلام کرد که سرعت کاهش شاخص کل تولید صنعتی شرکت‌های بورسی این شاخص در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منفی ۰.۴ درصد رسیده است.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار اگزیم‌نیوز، گزارش منتشر شده از سوی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی نشان می‌دهد که بالاترین رشد شاخص تولید در دی ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل متعلق به صنایع تولید محصولات کاغذی با ۱۵.۲ درصد، صنایع منسوجات با ۱۱.۱ درصد و تولید خودرو و قطعات با ۹.۹ درصد بوده است.

همچنین گروه‌ های دارای بیشترین رشد منفی شاخص تولید صنایع دارویی با ۷.۵ درصد، محصولات فلزی با ۴.۵ درصد و فلزات اساسی با ۲.۸ درصد بوده‌اند.

براساس این گزارش، مهم‌ترین عامل موثر در افت شاخص دی ماه، کاهش تولید صنایع شیمیایی به دلیل کاهش گاز تحویلی به پتروشیمی‌ ها بوده است.

از سوی دیگر افزایش تولید صنایع خودرو و قطعات به عنوان عامل مسلط در جلوگیری از افت بیشتر شاخص کل عمل کرده است.

با این حال به علت قطع مقطعی گاز و برق شاهد استمرار افت تولید در صنایع فلزات اساسی و فولادی بوده‌ایم.

آمارهای منتشر شده نشان می‌دهند که شاخص تولید در صنایع با محوریت بالاتر صادرات در مقایسه با صنایع با محوریت کمتر صادرات رشد کمتری داشته است. در مقابل شاخص تولید در صنایع با محوریت بالاتر واردات در مقایسه با صنایع با محوریت کمتر واردات در دی ماه سال‌ جاری رشد بیشتری را ثبت کرده‌اند.

همچنین پژوهشکده پولی و بانکی اعلام کرده تولید کالاهای سرمایه‌ ای (ماشین آلات و تجهیزات) بیش از ۲۰ درصد، تولید کالاهای مصرفی رشدی ۴.۶ درصد و تولید کالاهای واسطه‌ای رشدی معادل منفی ۲.۶ درصدی نسبت به دی ماه سال گذشته داشته‌اند.

افزایش موجودی انبار در صنایع شیمیایی و فلزات اساسی طی سه ماه اخیر منتهی به دی همراه با افت تولید به معنی افت قابل توجه داشته و تقاضا در این صنایع و در مقابل افت تولید همراه با کاهش موجودی انبار در صنایع دارویی به دلیل محدودیت ایجادشده در سمت عرضه در این صنایع رخ داده است.

گزارش پژوهشکده پولی و بانکی نشان می‌دهد که رشد اسمی سودآوری صنایع بورسی طی ۹ ماهه ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل، از جمله فلزات اساسی ۹۷ درصد، فرآورده‌ های نفتی ۶۶ درصد، صنایع شیمیایی ۵۳ درصد، صنایع دارویی ۳۰ درصد، صنایع غذایی ۳ درصد و صنایع خودرو و قطعات ۲ درصد بوده است.

کد خبر 50549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =