محیط تصمیم‌گیری های اقتصادی نباید ایزوله و دولتی باشد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره بر لزوم بهره گیری از ظرفیت‌ بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و صادراتی، یکی از مهمترین دلایل ریل‌گذاری‌های اشتباه در اقتصاد و اعمال سیاست‌های نادرست در بخش صادرات را ناشی از محیط ایزوله تصمیم‌گیری ها توسط دستگاههای دولتی عنوان کرد.

علیرضا صمدی کلاهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصان بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و صادراتی را یکی از الزامات برون‌رفت از وضعیت فعلی دانست و گفت: بهره گیری از نظرات و تجارب میدانی بازرگانان و تجار بخش خصوصی می تواند نقش زیادی در اصلاح و به روزسازی قوانین و مقررات مربوط به بخش صادرات ایفا کند.

وی افزود: در تمام این سال‌ها دولت‌ها بر مبنای برداشت و نگرش خود نسبت به اقتصاد، تصمیم‌گیری کرده و سیاست‌های خود را که عمدتاً با واقعیت‌های بازار همخوانی نداشته و ندارد، اعمال کرده‌اند. دور کردن بخش خصوصی که تمام ابعاد و مختصات بازار سرمایه را می‌شناسد و درک میدانی و دقیقی از مشکلات و چالش‌های آن دارد، سبب شد که در نهایت رفتار اقتصادی کشور در بازارهای جهانی منطقی نباشد.

صمدی کلاهی ادامه داد: اقتصاد مبنا و ابعاد خاص خود را دارد و نباید به بهانه‌های مختلف مثل پایه‌بندی به اصول ایدئولوژیک، آنها را نادیده گرفت؛ این اقدام یعنی اقتصاد کشور در دنیایی که بسیاری از شاخص‌های سیاسی، امنیتی، فرهنگی کشورها متاثر از اقتصاد هستند را قربانی کنیم.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در دنیای اقتصاد، بسیاری از کشورها برای بیرون کردن رقیب از بازار مشترک، تبلیغات فرهنگی و منفی را اصل قرار می‌دهند تا هم همبستگی ملی را برهم بزنند و هم شکاف بین قومی را افزایش دهند و از این طریق ارکان اقتصادی طرف مقابل را متلاطم و خواسته های مورد نظر خود را تامین کنند.

صمدی کلاهی در انتها بیان کرد: این اتفاق بارها و بارها نیز به بهانه‌های مختلف در ایران رخ داده است؛ به همین دلیل باید موضوعاتی مانند قدرت نرم را بیش از گذشته مورد توجه و تمرکز قرار داد.

کد خبر 50543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =