شناسایی و رفع نارسایی ها، اولین گام در مسیر توسعه‌یافتگی است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز گفت: برای حرکت در مسیر درست تجارت جهانی و افزایش سهم و تثبیت آن در بازارهای بین‌المللی، باید نارسایی های شرایط فعلی کشور در حوزه های مختلف تولیدی، صادراتی و وارداتی را شناسایی و نسبت به رفع آنها اقدام کرد تا اقتصاد کشور در مسیر توسعه و بالندگی قرار گیرد.

رضا کامی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با تاکید بر ضرورت آگاهی کامل و مناسب از وضعیت بازار داخلی و بازار هدف به منظور افزایش صادرات، شناسایی مزیت‌های تولیدی و رقابتی و همچنین نیازها و چالش‌های موجود را از مهمترین پیش‌شرط‌های رشد اقتصادی و گسترش صادرات دانست و از دستگاههای اجرایی مسئول خواست برای تحقق اهداف اقتصادی کشور نسبت به اصلاح قوانین و مقررات و رفع موانع موجود در بخش صادرات اقدام کنند.

وی افزود: امروزه اقتصاد جهان روز به روز به فناوری های جدید تجهیز می‌شود؛ در چنین شرایطی باید در گام اول شناخت و درک درستی از بازار بومی و سپس بازارهای هدف داشت و سپس با ایجاد زیرساخت‌های لازم، زمینه را برای حضور جدی و مستمر در دیگر بازارهای دنیا بر مبنای مزیت‌های تولیدی و رقابتی کشورها فراهم کرد.

وی ادامه داد: کشوری می‌تواند در حوزۀ صادرات به موفقیت و حضور مستمر دست پیدا کند که به سلیقه و خواست بازار هدف براساس استانداردهای بین‌المللی احترام بگذارد. در واقع، کشور باید بتواند نیاز بازارهای هدف را به طور دقیق شناسایی و سپس با بالاترین کیفیت و استاندارد جهانی و در کوتاهترین زمان آنها را رفع کند.

وی بیان کرد: باید مزیت تولید کالا را در هر یک از حلقه‌های فرآیند تولید بالا ببریم، در غیر اینصورت نمی‌توانیم رقابت کنیم و تا زمانی‌که زنجیره تولید کالا کامل نباشد، نمی‌توان وارد فضای رقابتی با دنیا شد.

کامی با تاکید بر اینکه قبل از رقابت‌پذیری باید زنجیره تولید کالای خود را تکمیل کنیم، افزود: باید کیفیت را در تولید، فرآوری، لجستیک، بسته‌بندی، بازاریابی و خدمات پس از فروش مدیریت کرد تا بتوانیم با استانداردهای جهانی هماهنگ شویم.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: امروزه رقابت در بازار صادراتی بسیار فشرده و تنگاتنگ است چرا که همۀ کشورها به اهمیت صادرات و تجارت بین‌المللی پی برده و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی و جامعی برای حضور پرقدرت در این عرصه طراحی و اجرا می‌کنند.

کامی در پایان تاکید کرد: بنابراین در چنین فضای رقابتی نه می‌شود و نه باید از قافله عقب ماند، چون ممکن است خیلی زود با چالش های بزرگی در اقتصاد مواجه شویم، بنابراین تا دیر نشده باید برای رونق وضعیت اقتصادی کشور فکر اساسی کرد.

کد خبر 50502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =