تداوم تحریم ها، اقتصاد کشور را به بن‌بست فرسایشی می‌رساند

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با تاکید بر ضرورت پذیرفتن واقعیت‌های بازار بین‌الملل، گفت: دولت سیزدهم باید به دنبال اتخاذ راهکارهای خلاقانه و هوشمندانه برای رفع و یا دور زدن تحریم‌ها باشد تا اقتصاد کشور را از بن‌بست فرسایشی موجود خارج کند.

شاهرخ شیشه‌گر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، با اشاره به نقش زیاد تحریم‌های اقتصادی در کاهش حجم صادرات کشور، افزود: برای تصمیم‌گیری درست و کارشناسانه در حوزه صادرات، باید در گام اول واقعیت‌های بازار را شناسایی کرده و بپذیریم و متناسب با آنها برای توسعه صادرات برنامه ریزی کنیم.

وی افزود: همه افراد بر این موضوع واقف‌ هستند که تحریم‌ها تاثیر منفی و معناداری بر صادرات کشور داشته به طوری که ایران بویژه اقتصاد کشور را با تبعات نامطلوب نوسانات نرخ ارز و قیمت‌های جهانی که تعیین‌کننده قیمت پایه همه محصولات در جهان از جمله ایران هستند، با چالش‌های عدیده‌ای مواجه کرده است.

شیشه‌گر بیان کرد: تحریم‌های اعمال‌شده بر ایران نه تنها ورود و خروج کالاهای اساسی را ممنوع کرده و گردش مالی ایران را با سایر کشورهای جهان به حداقل رسانده بلکه این امر سبب افت بیش از حد مناسبات تجاری و درنتیجه افول تجارت جهانی و توقف دادوستد کشور با دیگر اقتصادهای دنیا شده است.

وی تصریح کرد: اینکه برخی از افراد تاکید دارند تحریم‌ها هیچ مانعی برای تجارت کشور و بخش صادرات ایجاد نکرده و برعکس آن می‌تواند زمینه‌ساز رشد اقتصادی کشور باشد، سخنی کاملاً هیجانی و بی‌پایه و اساس است.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: به هر حال همه کارشناسانی که بازار را به صورت میدانی می‌شناسند و با مقتضیات رقابت در آن آشنا هستند، خیلی خوب می‌دانند که رشد اقتصادی پایدار در تنظیم روابط تجاری پایدار با دیگر بازارهای جهان محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه اقتصاد باید از شعارزدگی پرهیز شود، ادامه داد: دنیای تجارت و بازار بین‌المللی را نمی‌توان با شعارهای هیجانی کنترل کرد و انتظار داشت همه جهان و همه بازارهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، بر مبنای آنچه ما تعیین می‌کنیم، حرکت کنند.

عضو اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به اینکه مهمترین اصل در اقتصاد، سودآوری است، تصریح کرد: پس این یک کنش طبیعی از سوی بازارهای مختلف است که تصمیم بگیرند با کشورهایی روابط اقتصادی برقرار کنند که اولاً به لحاظ قوانین بین‌المللی و محدودیت‌های بانکی، مشکلی ندارند و ثانیاً می‌توانند نیاز بازار خود را با بالاترین کیفیت و کمترین قیمت در حداقل زمان تامین کنند.

شیشه‌گر در پایان خاطرنشان کرد: موضوع تحریم یک چالش جدی برای اقتصاد کشور است زیرا آسیب‌های فراوانی به پایه‌ها و ارکان اقتصادی وارد می‌کند؛ به همین دلیل دستگاههای اجرایی مسئول در امر تولید و صادرات کشور باید نسبت به رفع آن تلاش کنند تا بتوانیم از این طریق جایگاه اقتصادی خود را در بازارهای منطقه و جهان توسعه دهیم.

کد خبر 50410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =