تجارت خارجی ۸.۱ میلیارد دلاری غیر نفتی کشور در دی ماه

سخنگوی گمرک گفت: در دی ماه ۱۴۰۰، تجارت خارجی غیرنفتی کشور به ۱۱میلیون و ۱۸۴هزار تن کالا و به ارزش هشت میلیارد و ۱۵۳میلیون دلار رسید که نسبت به دی ماه سال قبل، ۱۹ درصد رشد داشته است.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم‌نیوز، سیدروح الله لطیفی سخنگوی گمرک در تشریح تجارت ماه دهم سال، توضیح داد: سهم صادرات کالاهای ایرانی  در دی ماه، هشت میلیون و ۹۲ هزار تن به ارزش سه میلیارد و ۶۲۲ میلیون دلار بود که ارزش کالاهای صادراتی در دی ماه ۱۴۰۰ نسبت به دی ماه ۱۳۹۹رشد ۱۸ درصدی داشته است.

وی در خصوص مقاصد کالاهای ایرانی در دی ماه گفت: پنج مقصد صادرات کالاهای ایرانی در دی ماه به ترتیب چین با دو میلیون و ۳۱۵هزار تن و به ارزش یک میلیارد و ۲۵۰میلیون دلار، عراق با یک میلیون و ۵۶۵هزار تن کالا و به ارزش ۵۱۴میلیون دلار، ترکیه با ۳۸۵هزار تن کالا و به ارزش ۴۰۰میلیون دلار، امارات با ۷۲۴هزار تن کالا و به ارزش ۳۶۶میلیون دلار و افغانستان با ۲۵۸هزار تن کالا و  به ارزش ۱۲۷میلیون دلار بوده است.

سخنگوی گمرک در خصوص میزان واردات کالا به کشور در دی ماه توضیح داد: در دی ماه، سه میلیون و ۹۲هزار تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۵۳۱میلیون دلار از گمرکات اجرایی کشور ترخیص شد که ارزش کالاهای ترخیص شده نسبت به دی ماه سال ۱۳۹۹رشد ۲۰ درصدی داشته است.

وی در خصوص پنج کشور تامین کننده کالاهای مورد نیاز کشورمان در دی ماه گفت: امارات با فروش یک میلیون و ۲۹۴هزار تن کالا، به ارزش یک میلیارد و ۵۴۰میلیون دلار، چین با ۳۲۸هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۲۶میلیون دلار، ترکیه با ۲۸۵هزار تن کالا به ارزش ۵۳۴میلیون دلار، آلمان با ۷۹هزار تن کالا به ارزش ۱۴۹میلیون دلار و سوئیس با ۱۰۸هزار تن کالا به ارزش ۱۳۱میلیون دلار، پنج کشور اول تامین کننده کالاهای مورد نیاز کشورمان در دی ماه بودند.

سخنگوی گمرک در پایان در خصوص میزان کالاهای خارجی عبوری از کشور گفت: در دی ماه امسال یک میلیون و ۷۰هزار تن کالای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران عبور کرده که نسبت به دی ماه سال قبل ۶۱درصد بیشتر شده است.

کد خبر 50349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =