معاون وزیر صمت: سند راهبردی صنعتی ایجاد می‌شود

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ایجاد سند راهبردی صنعتی از توصیه‌های جدی رهبر معظم انقلاب و از رویکردهای جدی ما در وزارت صمت و سازمان صنایع کوچک است که در دستور کار قرار می‌گیرد.

به گزارش اگزیم‌نیوز، «علی رسولیان» امروز (یکشنبه)در نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی به دیدار اخیر جمعی از تولیدکنندگان و صنعتگران را رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود:‌ در این سند اهدافی همچون بهبود فضای کسب و کار، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، استفاده از ظرفیت های موجود صنعتی و غیره دیده و برنامه‌ریزی خواهد شد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه با اشاره به طرح‌ها و پروژه‌های این سازمان در ایام‌الله دهه فجر، خاطرنشان‌کرد: در این ایام ۳۹۵ طرح صنعتی در بخش های مختلف صنعت و تولید به بهره برداری می رسد.

وی گفت: ‌در همین راستا در ۳۱ استان کشور یک هزار و ۱۱۴۳ میلیارد تومان پروژه عمرانی اماده افتتاح شده است که در قالب ۳۹۰ پروژه تعریف شده و در ۲۲۸ شهرک، ناحیه صنعتی و منطقه ویژه اجرایی می‌شود و اجرای آنها به تامین زیرساخت‌های صنعتی در شهرک‌ها کمک خواهد کرد.

رسولیان بیان‌داشت: این پروژه‌ها در حوزه‌های آبرسانی، برق رسانی، تصفیه فاضلاب، محوطه‌سازی، اصلاح معابر، گاز رسانی، آتش‌نشانی، مخابرات و غیره خواهد بود.

به گفته این مقام مسوول، اکنون ۸۳۲ شهرک و ناحیه صنعتی فعال در سطح کشور شامل ۵۰۱ شهرک، ۳۲۷ ناحیه و چهار منطقه ویژه وجود دارد و امسال برای تامین زیرساخت‌های آنها ۶ هزار و ۲۴۸ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی اظهار داشت: ۴۸ هزار و ۵۳۵ واحد صنعتی و تولیدی در این سازمان در حال بهره‌برداری هستند که ۴۲ درصد واحدهای خرد (زیر ۱۰ نفر کارکن)، ۵۱ درصد واحدهای کوچک (بین پنج تا ۱۰ نفر کارکن)، پنج درصد واحدهای متوسط (۵۰ تا ۱۰۰ نفر کارکن) و ۲ درصد واحدهای بالای ۱۰۰ نفر کارکن هستند.

این مسوول ادامه‌داد: در مجموع ۱۰ هزار و ۴۱۵ مگاوات برق در شهرک‌ها و نواحی صنعتی تامین شده و کسری برق ۲ هزار و ۳۷۲ مگاوات است.

معاون وزیر صمت خاطرنشان‌کرد: برای امسال افزون بر ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات برق با وزارت نیرو برای تامین برق شهرک‌ها و نواحی صنعتی مشارکت کردیم و توسعه نیروگاه‌های مقیاس کوچک و نیروگاه‌های خورشیدی را در دستور کار داریم.

رسولیان اظهار داشت: همچنین ۱۶ هزار و ۵۵۸ لیتر در ثانیه آب برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی تامین شده و دو رویکرد استفاده از پساب شهری و تصفیه آنها و بازیافت آب صنعتی موجود را برای تامین آب واحدها در برنامه داریم.

وی تصریح‌کرد:‌ هم‌اکنون ۲ هزار و ۲۳ قرارداد فعال در پروژه‌های عمرانی و زیرساختی شهرک‌ها به مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان در حال اجراست و متوسط پیشرفت فیزیکی آنها ۶۱ درصد است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به قول سال گذشته خود مبنی بر ایجاد یک‌هزار واحد کارگاهی در سطح شهرک‌ها در راستای تقویت کسب و کارهای کوچک، گفت: تا امروز ۷۹۱ واحد از آنها تکمیل شده و ۲۰۹ واحد دیگر را در دست احداث داریم.

وی با اشاره به تقاضاهای موجود برای افزایش وسعت شهرک‌های صنعتی، بیان‌داشت: از ابتدای امسال تا امروز هفت هزار هکتار به وسعت شهرک‌ها و نواحی صنعتی افزوده شده است.

رسولیان با اشاره به پیگیری‌های انجام شده از افرادی که در سال‌های گذشته از این سازمان زمین دریافت کرده بودند اما واحدشان به بهره‌برداری نرسیده بود، افزود: ۹ درصد از این واحدها در مرحله نصب ماشین آلات، چهار درصد در مرحله ایجاد سالن‌های تولیدی، هفت درصد در مرحله نصب اسکلت و بقیه در مراحل دیوارکشی، تخصیص زمین و غیره هستند. این در حالی است که تا پایان پارسال فقط سه‌هزار واحد در مرحله نصب ماشین آلات بودند.

 بازپس گیری ۷۷۸ هکتار از اراضی از سوداگران

وی در موضوع مبارزه با سوداگری و دلالی زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، تصریح‌کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۸۸۰ قرارداد به مساحت ۷۷۸ هکتار از سوداگران بازپس گرفته شد.

احیاء ۱۷۱۷ واحد راکد

معاون وزیر صمت در ادامه گفت: ‌امسال تعداد واحدهای راکد زیرنظر این سازمان در حال کاهش است، به طوری که در هم‌سنجی با پارسال ۱۸ درصد از تعداد واحدهای غیرفعال کاسته شده است.

وی ادامه‌داد: آخرین پایش‌ها در این حوزه حاکی است که ۱۲ هزار و ۶۷ واحد در داخل و خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی راکد هستند که ۶ هزار و ۸۱۴ واحد در داخل شهرک‌ها واقع شده‌اند.

رسولیان یادآوری کرد: از مجموع واحدها یاد شده، ۶۲ درصد آنها امکان راه‌اندازی مجدد دارند، ۵۷ درصد آنها برای راه‌اندازی مجدد اعلام آمادگی کرده و ۵۰ درصد آنها نیازمند عارضه یابی دقیق هستند.

وی گفت: ۲۰۹ مشکل در ۲۰ عنوان به عنوان چالش های واحدهای راکد شناسایی شده است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران خاطرنشان‌کرد: از ابتدای امسال تاکنون یک‌هزار و ۷۱۷ واحد راکد به چرخه تولید بازگشتند که یک‌هزار و پنج واحد آنها از زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم بوده است.

کد خبر 50307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =