جهاد صنعت نفت در مقابله با جنگ اقتصادی علیه ایران

تولید و صادرات نفت ایران اگرچه به دلیل تحریم‌های گسترده علیه اقتصاد ایران در سال‌های اخیر با کاهش همراه شد، اما آن‌گونه که رهبر معظم انقلاب اعلام کردند «ایستادگی تولیدکنندگان در مقابل تلاش دشمن برای ممانعت از فروش نفت و گاز و قطع منابع ارزی در واقع جهاد و از بزرگ‌ترین عبادت‌ها است.»

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز، تحریم‌های اقتصادی علیه ایران از بعد از پیروزی انقلاب همواره وجود داشته و فشار این تحریم‌ها هر روز بیشتر شده است.

این فشار بعد از خروج یکجانبه آمریکا از برجام در اردیبهشت سال ۹۷ به اوج رسید تا آنجا که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت آمریکا هدف از اجرای این تحریم‌ها را به صفر رساندن صادرات نفت ایران اعلام کرده بود. آرزویی که البته هیچ گاه محقق نشد و ایران اگرچه با کاهش تولید و صادرات نفت مواجه شد اما جریان فروش نفت با راهکارهای متنوع ادامه پیدا کرد. تا آنجا که رسانه‌های غربی بر ادامه صادرات نفت ایران تاکید کردند و گفتند شبح نفتکش‌های ایرانی در دریاها وجود دارد.

نکته دیگر این بود که پول نفتی که با این سختی به فروش می‌رسید نیز به آسانی در اختیار ایران قرار نمی‌گرفت، زیرا مبادلات بانکی نیز با ایران در صدر تحریم‌ها قرار داشت. موضوعی که در صحبت‌های رهبر معظم انقلاب در دیدار با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی کشور نیز بازتاب داشت.

معظم‌له با اشاره به اینکه امروز دشمنیِ دشمنان در مورد اقتصاد کشور از این واضح‌تر؟ تاکید کردند: دشمن از دو طرف وارد شد که تولید کشور را به زانو در بیاورد. یکی از جهت نفت و گاز بود که خب مهم‌ترین منبع ارزی کشور محسوب می‌شد؛ یکی هم از ناحیه‌ مبادلات بود؛ یعنی چیزی عاید کشور از ناحیه‌ نفت و گاز که منشأ مهم و منبع مهمّ ارزی است، نشود؛ مبادلات با دنیا هم محدود بشود، مشکل درست بشود، دچار تحریم بشود.

رهبر معظم انقلاب ادامه دادند: یعنی در واقع تولید به زمین بخورد، به زانو دربیاید، بکلّی از بین برود؛ معنایش این است دیگر. وقتی شما ارز نداشتید، مشتری خارجی هم نداشتید، دیگر تولید معنا ندارد؛ هدفشان این بود.

ایشان خاطر نشان کردند: خب در مقابل این هدف، در مقابل این دشمنی صریح، هر کسی که اقدام بکند، جهاد کرده؛ شما تولیدگرها در این زمینه دارید عمل می‌کنید؛ این جهاد است. بنابراین به این نکته توجّه کنید که یک کار این جوری است. اگر نیّت شماها خدمت به کشور، خدمت به مردم برای خاطر خدا باشد، این بزرگ‌ترین عبادت‌ها است که دارید انجام می‌دهید.

رهبر معظم انقلاب، تولید را جهاد خواندند و افزودند: ایستادگی تولیدکنندگان در مقابل حمله به اقتصاد و تلاش دشمن برای ممانعت از فروش نفت و گاز، قطع منابع ارزی و برنامه‌ریزی برای مسدودسازی مبادلات خارجی ایران، در واقع جهاد و از بزرگ‌ترین عبادت‌ها است.

ایشان یکی دیگر از موضوعات مهم در بخش تولید را حمایت از صنایع اشتغال‌آفرین برشمردند و افزودند: باید در کنار حمایت از صنایع اصلی و مادر، از صنایع پایین‌دستی و اشتغال‌آفرین نیز حمایت‌های دولتی و بانکی انجام شود که پتروپالایشگاه‌ها در ذیل صنعت نفت و زنجیره صنایع پایین‌دستی صنعت فولاد، نمونه‌هایی از این موضوع هستند.

با وجود آنکه همچنان تحریم‌ها و جنگ اقتصادی علیه ایران ادامه دارد، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم استفاده از راهکارهای مختلف برای افزایش فروش و صادرات نفت با وجود تحریم‌ها مورد توجه قرار گرفت تا آنجا که به گواهی آمارهای اقتصادی، اکنون شرایط صادرات نفت بهتر است.

همچنین دسترسی به منابع مالی ایران در خارج از کشور نیز بهبود داشته است.

«جواد اوجی» زمانی که به عنوان وزیر پیشنهادی نفت دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شد، یکی از مهمترین برنامه‌های خود را افزایش فروش و صادرات نفت ایران عنوان کرد که از مسیرهای مختلف مانند تهاتر با کالا یا سرمایه انجام خواهد شد.

وزیر نفت در همان زمان تاکید کرد که ایران خود را معطل توافق و رفع تحریم‌ها نمی‌کند و صادرات نفت خود را افزایش خواهد داد. موضوعی که حالا بعد از ۱۰۰ روز از روی کار آمدن دولت سیزدهم مشخص شده که برای آن برنامه وجود داشته و اوجی پس از آنکه به طبقه پانزدهم وزارت نفت رفت، افزایش صادرات نفت را در اولویت اصلی خود قرار داد.

وی در مورد افزایش صادرات نفت ایران گفت: در دولت سیزدهم توفیقات خوبی در صادرات نفت و میعانات نفتی رقم خورد که با استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های داخلی و خارجی صادرات رو به بهبود رفته است.

وزیر نفت البته تاکید کرده که وزارت نفت خود را معطل تحریم‌ها نمی‌کند و تلاش می‌کنیم با استفاده از ظرفیت‌ها و روش‌های مختلف فروش، توفیقات بیشتری حاصل شود.

همین اقدامات باعث شد تا به فاصله‌ای کمتر از ۶ ماه که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، حالا خبر از افزایش ۴۰ درصدی صادرات نفت ایران به گوش برسد.

آیت الله ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران اعلام کرده که صادرات نفتی ایران به حدی افزایش یافته که ما دیگر نگران صادرات آن نیستیم، صادرات نفت در دولت سیزدهم ۴۰ درصد افزایش یافته و پول حاصل از صادرات نیز در حال بازگشت به کشور است.

همچنین ایران اگرچه همچنان با تحریم‌های شدید آمریکا رو به رو است، اما توانسته رشد اقتصادی خود را از ۱.۸ درصد در ۶ ماهه نخست سال ۹۹ به ۳.۳ درصد در ۶ ماهه ابتدایی امسال برساند.

این اعداد نشان می دهد اقتصاد ایران در ۶ ماهه امسال در مقایسه با مدت مشاب سال قبل ۱.۵ درصد بزرگتر شده است.

نگاهی به رشد اقتصادی کشور بدون احتساب نفت اما نشان می‌دهد که اقتصاد بدون نفت در ایران در ۶ ماه نخست امسال فقط نیم درصد افزایش داشته و از ۱.۹ درصد در بهار و تابستان سال ۹۹ به ۲.۴ درصد در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ رسیده است.

رشد تولید ناخالص داخلی در گروه نفت نیز تایید می‌کند که سهم نفت در رشد اقتصادی ایران در سال جاری بیشتر شده، به گونه‌ای که اگرچه در ۶ ماه نخست سال ۹۹، گروه نفت رشدی منفی یک دهم درصدی را به ثبت رسانده بود، این عدد در ۶ ماهه اول امسال به ۱۵.۱ درصد افزایش پیدا کرده است که حکایت از رشد ۱۵.۲ درصدی نفت در این مدت دارد. این اعداد نشان می‌دهد صادرات نفت ایران در این مدت با وجود تحریم‌ها افزایش داشته است.

پیش از این نیز رئیس‌جمهوری با بیان اینکه یقین دارم تحریم‌ها و تنگناها ما را متوقف نمی‌کند، گفته بود که تحریم ما را در پیشرفت مصمم‌تر می‌کند و امروز آثار این باور را در قالب بعضی از گشایش‌ها در صادرات نفت و وصول درآمد آن مشاهده می‌کنیم.

کد خبر 50182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =