افزایش تجارت ایران با اروپا؛ سوئیس بزرگترین شریک تجاری

گزارش مرکز آمار اتحادیه اروپا نشان می دهد که در ۱۱ ماهه سال ۲۰۲۱ حجم تجارت ایران و ۲۷ کشور اروپایی با هفت درصد رشد به ۴ میلیارد یورو رسیده و در این میان برخی آمارهای ایران نشان می دهد که حجم تجارت تهران و سوییس در سال جاری رشدی ۱۰۰ درصدی داشته است.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز، براساس تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار اتحادیه اروپا حجم تجارت ایران و ۲۷ کشور اروپایی در ۱۱ماهه سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۴۳۱۲ میلیون یورو بوده است.

به گزارش اتاق بازرگانی صنایع ایران و آلمان، برپایه این آمار، اروپا در این بازه زمانی صادراتی به ارزش ۳۴۸۱ میلیون یورو به ایران داشته که در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال پیش از آن، ۴ درصد رشد نشان می‌دهد.

صادرات ایران براساس گزارش دویچه وله آلمان، نیز طی این مدت با ارزش ۸۳۱ میلیون یورو، رشد ۲۶ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل (۶۵۸ میلیون یورو) نشان می‌دهد.

صادرات اروپا براساس گزارش دویچه وله آلمان، در ماه نوامبر ۲۰۲۱ و درمقایسه با ماه‌های گذشته به بالاترین میزان یعنی نزدیک به ۵۰۰ میلیون یورو خود رسیده و رشدی ۳۰ درصدی در مقایسه با ماه مشابه سال قبل دشته است.

در بین کشورهای اروپایی صادرکننده به ایران در ۱۱ ماه ۲۰۲۱، به ترتیب آلمان با ۱۳۱۳.۶ میلیون یورو، هلند ۴۰۲.۵ میلیون یورو و ایتالیا ۳۹۳.۴ میلیون یورو  در رتبه‌های اول تا سوم ایستاده‌اند.

ایران نیز در میان کشورهای اروپایی، بیشترین میزان صادرات را به آلمان (۲۴۸.۸ میلیون یورو)، ایتالیا (۱۶۳.۳میلیون یورو) و اسپانیا (۸۵ میلیون یورو) داشته است.

شریف نظام مافی، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوییس گفته است که سوییس الان بزرگترین شریک تجاری اروپایی ایران است و از آلمان و فرانسه و ایتالیا تجارت بیشتری با ایران دارد.  

وی درباره موافقت مجلس با «اجتناب از اخذ مالیات مضاعف در تجارت ایران و سوییس» گفت‌وگو می‌کرد، گفت: پس از وضع مجدد تحریم‌ها در دوران ترامپ، بیشتر شرکت های سوییسی برخلاف سایر شرکت‌ها اروپایی از ایران نرفتند و تداوم حضور داشتند.

بنابراین گزارش، حجم تجارت ایران و سوییس در طی سال جاری یک میلیارد و ۱۰۴ میلیون دلار بوده که رشد ۱۰۰ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

از این بین، صادرات ایران به سوییس ۹ میلیون و ۳۰۵ هزار دلار بوده و واردات از این کشور نیز سهم یک میلیارد و ۹۴ میلیون دلاری را به خود اختصاص داده است.

شریف نظام مافی با تأکید بر این‌که لغو تحریم‌ها هزینه تجارت را کمتر می‌کند، می‌گوید امیدوار است بعد از توافق، حضور پررنگ‌تر شرکت‌های سوییسی در ایران و حضور بیشتر تجار ایرانی در سوییس را شاهد باشند.

در جلسه علنی دهم بهمن‌ماه، مجلس شورای اسلامی با لایحه پروتکل بین دولت جمهوری اسلامی ایران و شورای فدرال سوییس به منظور اصلاح موافقتنامه در اجتناب از اخذ مالیات مضاعف در مالیات بر درآمد و سرمایه موافقت کرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوییس می‌گوید، «اگر خبر اجرایی شود هم برای تجار ایرانی و هم برای شرکت‌های سوییسی خوب است چرا که یک گلوگاه از کارهایی که باید برای گسترش تجارت انجام شود، کمتر می‌شود.»

حجم تجارت ایران و اروپا در ۱۱ ماه سال از ۴ میلیارد یورو گذشت.

کد خبر 50169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =