بهره گیری از فناوری روز بستر تولید محصولات صادرات‌محور را فراهم می کند

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز، صادرات متکی بر صنایع فناوری محور، به علت ارزش افزوده بالا و نقش آن بر دیگر بخش­ها را یکی از عوامل رشد اقتصادی کشورهای توسعه ­یافته دانست و گفت: از آنجا که افزایش صادرات مبتنی بر فناوری‌های نوین همیشه به عنوان یک مزیت رقابتی مورد توجه کشورهای اقتصادی بوده چون هم سبب پویایی و انسجام اقتصادی آنها و هم ارتقا جایگاه شان در بازارهای جهانی شده ما نیز باید تولید کالاهای فناوری محور را بیشتر مدنظر قرار دهیم.

شاهرخ شیشه‌گر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز گفت: تولید محصولات دارای فناوری روز، نه تنها سبب افزایش سرعت در تولید و تسریع در صادرات و کاهش زمان آن می شود بلکه کاهش قیمت تمام شده محصولات تولیدی را بدنبال دارد که این عامل نیز قدرت رقابت‌پذیری در بازارهای هدف را افزایش خواهد داد.

وی افزود: کمبود نوآوری یکی از عوامل اصلی در کاهش صادرات کالا با فناوری برتر از سوی کشورهای دنیاست لذا تا زمانی که نوآوری و آموزش‌های استفاده از علوم و دانش در کشورها از جمله ایران ارتقا نیابد، بازدهی و کارایی سایر عوامل تولید در سطح نازل باقی خواهد ماند.

وی با اشاره به اهمیت صادرات در توسعه اقتصادی و نقش آن در افزایش ارزش پول ملی، گفت: در سال‌های گذشته همواره شعارهای اقتصادی زیادی مانند رونق تولید و حمایت از محصولات داخلی و اشتغالزایی از سوی مسئولان داده شده اما متاسفانه در هیچیک از موضوعات اعلام شده، کشور به دستاورد چشمگیری نرسیده است.

وی افزود: هر کدام از این شعارها، حرکت‌هایی را در کشور آغاز کرد اما این حرکت‌ها عمدتاً ابتر باقی ماند به طوری که نتوانستند به یک جهش بزرگ تبدیل شوند و با رشد چشمگیر اقتصادی، وضعیت و کیفیت زندگی اجتماعی را بهبود بخشند.

شیشه‌گر ادامه داد: شاید بتوان عدم‌توجه کافی و وافی به مقوله صادرات را یکی از مهمترین دلایل این عدم‌موفقیت‌ها دانست چرا که صادرات به عنوان موتور محرک اقتصای یک کشور، نقش بسزایی در ارتقا پایدار دیگر شاخص‌های اقتصادی دارد.

وی گفت: در امر توسعه صادرات هم باید تامین نیاز بازار داخل و سپس ارتقا توانایی ها با هدف تامین بخشی از نیاز بازارهای جهانی را مدنظر قرار داد که این امر نیز در نهایت سبب رونق تولید و در ادامه ایجاد اشتغال پایدار در کشور خواهد شد.

وی بیان کرد: در این مسیر، علاوه بر کمیت، کیفیت تولیدات نیز باید با استانداردهای جهانی انطباق معنایی داشته باشد و این یعنی بخش تولید نیاز به حضور متخصصان و محققان مختلف دارد و معنای آن این است که فرصت های شغلی تخصصی زیاد و افزایش تولید کالاهای دارای فناوری روز را خواهیم داشت.

وی با بیان آنکه رشد شتابان جهانی‌ شدن اقتصاد در دنیای امروز، شرایط را برای رشد و پویایی صنایع کشورهای در حال توسعه تا حد زیادی کوچک کرده است، تاکید کرد کشورهای در حال توسعه از جمله ایران جهت موفقیت در رشد تولید و صادرات کالاهای صنعتی خود چاره‌ ای جز بکارگیری تکنیک ‌های تولیدی پیشرفته ‌و صرفه ‌جویی در هزینه ‌ها ندارند.

وی متذکر شد: از آنجا که فناوری برتر یکی از مهمترین عوامل توسعه اقتصادی و صنعتی کشورها و عامل رشد و ترقی صنعت کشورها است و سبب سبقت گرفتن از دیگر رقبا در عرصه تجارت جهانی می ‌شود ما نیز باید در کنار استفاده از فناوری های ساده و متوسط، بهره گیری از تکنولوژی های برتر را مدنظر قرار دهیم تا بتوانیم جایگاه اقتصادی خود را ارتقا دهیم.

کد خبر 50002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =