بهره گیری از شیوه ها و مدل‌های موفق توسعۀ اقتصادی دنیا ضروری است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران معتقد است: از آنجا که برای تحقق توسعه اقتصادی، مدل‌های مشخص و موفقی در جهان وجود دارد که مطالعه و پیاده‌ سازی آنها متناسب با شرایط می‌تواند وضعیت این حوزه را بهبود بخشد دولت سیزدهم باید با بهره گیری از این شیوه ها، بستر بالندگی و پویایی اقتصاد کشور را فراهم کند.

رضا پدیدار روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، تجربه را پدر علم دانست و افزود: وقتی صحبت از اقتصادهای موفق جهان می شود ناخودآگاه جایگاه قدرت های بزرگ جهانی از جمله آمریکا، چین، ژاپن، آلمان و ... به ذهن می رسد و این در حالیست که آمار و داده ها نیز تصدیق کننده این تفکرات است، پس ما باید از تجارب ارزشمند این کشورها برای رونق اقتصادی کشور کمک بگیریم.

وی با اشاره به برخی از بحران‌های اقتصادی در کشورهای توسعه یافته، گفت: بسیاری از کشورها بعد از جنگ جهانی دوم دچار بحران‌های اقتصادی فراگیری شدند اما توانستند با یک برنامه‌ریزی دقیق و سرمایه‌گذاری روی ظرفیت‌های بومی و صادراتی که خود نیازمند شناخت دقیق داشته‌ها است، نه‌تنها از بحران عبور کنند که در بازۀ زمانی نسبتاً مناسب به شکوفایی و نشاط اقتصادی برسند.

پدیدار ادامه داد: کشورهایی مانند کره‌جنوبی و ژاپن امروز به حدی پیشرفت کرده‌اند که حتی ایالات متحده نیز از روی دست آنها کپی‌برداری می‌کند چرا که معتقدند نباید تجربه را دوباره تجربه کرد.

عضو اتاق بازرگانی تهران یادآور شد: مدل‌های آزمون و خطا ‌شده توسعه در همه کشورها، در دسترس است. به عنوان مثال کره‌جنوبی و بعد مالزی، چگونه توانسته‌اند در بخش انرژی به جایگاه تثبیت‌ شده برسند؟ نحوه برخورد آنها با سوءاستفاده از موقعیت های شغلی و فساد در سیستم دولتی در بخش انرژی چگونه بود که در کمترین زمان، نه‌تنها امکان رانت خواری را از بین بردند بلکه تمام اهداف شخصی را در جهت منافع ملی هدایت کردند؟ پاسخ به این قبیل سؤالات می‌تواند نقشه راه مشخصی برای توسعه اقتصادی باشد.

پدیدار اظهار داشت: یکی از مشکلات بزرگ در خاورمیانه از جمله ایران، وجود هزینه‌های زیاد حاشیه‌ای و رانت در بخش تولید و عرضه است که نتیجه آن افزایش قیمت تمام‌شده و در نتیجه کاهش چشمگیر قدرت رقابت محصولات در بازارهای جهانی است که این مشکل را نیز می‌توان با بهره گیری از الگوی توسعه دیگر کشورهای موفق حل کرد.

این کارشناس اقتصادی گفت: تفسیرهای مختلفی درباره چین و مدل آن بیان می شود که حتی سیاست‌گذاران چینی هم نمی‌توانند در مورد اینکه مدل چینی چیست، به یک اجماع نظر برسند. در پکن، نخبگان کماکان مشغول بحث هستند تا بفهمند که برنامه‌ریزی متمرکز یا تمرکز زدایی، سرمایه‌گذاری دولتی و یا خصوصی بوده که نقش مهم‌ تری در توسعه چین بازی کرده یا دلایل دیگر.

پدیدار در پایان تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که اصلاح اقتصادی چین در قالب سه‌ محور عمده بوده که به موازات هم و در یک فرآیند پله‌ای اجرا شدند. این محورهای سه‌گانه شامل خصوصی‌سازی، اصلاح نظام بانکی و اصلاح چارچوب حقوقی و قوانین تجاری بودند که لازم است کشور ما نیز از تجربه این کشور و دیگر کشورها برای توسعه و رشد اقتصادی استفاده کند.

کد خبر 49995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =