تجارت ۲.۲ میلیارد دلاری ایران با اوراسیا/ صادرات به ۲.۱ میلیون تن رسید

تجارت کالایی بدون نفت خام ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا طی نه ماهه نخست ۱۴۰۰ معادل ۲.۲ میلیارد دلار با وزن تقریبی ۴.۹ میلیون ‌تن است.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار اگزیم‌نیوز، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به روند صادرات و واردات ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا پرداخته و نوشته است: از تجارت ۲.۲ میلیارد دلاری ایران با اوراسیا، حدود ۲.۹ میلیون تن به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار مربوط به واردات ایران از کشورهای عضو این اتحادیه و در مقابل، ۲.۱ میلیون‌ تن کالا به ارزش ۸۷۸ میلیون دلار نیز مربوط به صادرات ایران به این اتحادیه است.

ارزش تجارت ایران با اتحادیه اوراسیا طی نه ماهه ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزشی با افزایش حدود ۳۳ درصدی همراه بوده که ۲۴.۵ واحد درصد آن ناشی از افزایش واردات ( ۴۴.۷ درصد) و ۸.۷ واحددرصد آن ناشی از افزایش صادرات ( ۱۹.۲ درصد) بوده است.

از لحاظ وزنی نیز صادرات و واردات ایران با این اتحادیه طی بازه مورد بررسی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، به ترتیب با افزایش حدود ۳ درصدی و ۱۲ درصدی همراه بوده است.

براساس این گزارش میانگین قیمت اقلام صادراتی و وارداتی در ۹ ماهه ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب با افزایش حدود ۱۶ درصدی و ۲۹ درصدی همراه بوده و به ۴۲۱ دلار به ازای هر تن و ۴۵۰ دلار به ازای هر تن رسیده است.

طی ۹ ماهه نخست ۱۴۰۰، تراز تجاری ایران با همه کشورهای اوراسیا به جز روسیه مثبت بوده و در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل، تراز تجاری ایران با کشورهای روسیه، ارمنستان و بلاروس، تضعیف و با کشورهای قرقیزستان و قزاقستان بهبود یافته است.

صادرات غیرنفتی (بدون احتساب فصل ۲۷) ایران به اتحادیه اوراسیا طی ۹ ماهه نخست ۱۴۰۰، حدود ۶.۷ درصد و واردات ایران از کشورهای عضو این اتحادیه حدود ۴۴.۷ درصد افزایش یافته که عامل مسلط بر آن، به ترتیب سهم ۸.۴ واحد درصدی صادرات «پلی استیرن غیر قابل انبساط معمولی» و سهم ۷۶ واحددرصدی واردات «گندم معمولی» بوده است.

کد خبر 49962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =