سیاست‌های اقتصادی دولت، بیشتر تنبیهی است تا تشویقی

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با انتقاد از عملکرد نامناسب دستگاههای اجرایی مسئول در حوزه های مختلف اقتصادی بخصوص در حوزه صادرات و اعمال سیاست‌های تنبیهی و نادرست در بخش صادرات که آسیب‌های زیادی به بدنه اقتصادی کشور وارد کرده، از دولت سیزدهم درخواست کرد که با بازنگری در قوانین و مقررات زمینه رونق بیش از پیش صادرات را فراهم کند.

مهرداد عماد روز ... در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز بر لزوم رعایت استانداردهای بین‌المللی در تولید محصولات صادراتی تاکید کرد و افزود: البته جدا از بحث کیفیت، امروزه بسته‌بندی به عنوان یک ملاک تعیین کننده در بازار فروش، نقش بسزایی در رونق مراودات تجاری دارد به همین خاطر بخش تولید کشور باید نسبت به بروز رسانی خطوط بسته بندی خود توجه کند.

وی اظهار داشت: اهمیت بسته‌بندی به حدی است که بسیاری از کشورها، نازل بودن کیفیت تولیدات خود را با تقویت بسته‌بندی پوشش می‌دهند و از این طریق، محصولات خود را در بازار دیگر کشورها به فروش می‌رسانند که متأسفانه این امر برعکس کشورهای دیگر، در ایران جدی گرفته نمی‌شود.

عماد با اشاره به لزوم حمایت از همه بخش‌های تولید، ادامه داد: در این سال‌ها تمام حمایت‌ها در حد شعار باقیمانده است و عملاً هیچ تلاشی برای رونق تولید محصولات صادرات‌محور نشده است. این در حالیست که در تمام این‌ سال‌ها که کشور درگیر تحریم‌های خارجی شدید قرار داشته، این بخش خصوصی بوده که با تلاش خود و بازاریابی و بازارسازی حرفه‌ای توانسته علی‌رغم تمام محدودیت‌ها، با صادرات و ارزآوری، اقتصاد کشور را سرپا نگه دارد.

عضو اتاق بازرگانی تهران در ادامه انتقاد از اعمال سیاست‌های تنبیهی و نادرست در حوزه صادرات، تصریح کرد: چند ماه پیش مصوبه‌ای ابلاغ شد که تاجر و بازرگان باید ظرف سه ماه، ارز را به کشور وارد کند و این در حالیست که هم بانک مرکزی و هم دولت به خوبی می‌دانستند در شرایطی تحریم و محدودیت‌های بانکی، این مصوبه قابل اجرا نیست. براساس این مصوبه اگر فردی نتواند ارز را وارد کند، ضمن تنبیه اقتصادی، به حبس محکوم می‌شد که خوشبختانه جرم انگاری عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی که با اعتراض گسترده فعالان اقتصادی روبرو شده بود از مصوبه اصلاحی کمیسیون اقتصادی مجلس حذف شد. کمیسیون اقتصادی مجلس هم برای جلب نظر شورای نگهبان از جرم‌انگاری عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی عقب نشینی کرد.

عماد بیان کرد: این طرح در برهه ­ای که اقتصاد کشور در وضعیت بحرانی و شکننده ­ای قرار دارد شوک عظیمی را به حوزه صادرات کشور و فعالان آن وارد کرد و باید پرسید که در کدام کشور توسعه یافته و پیشرفته، بازرگان و تاجر را تهدید به حبس می‌کنند، آن هم در شرایطی که خود دولت به دلیل همین تحریم‌ها نمی‌تواند ارزآوری داشته باشد.

کد خبر 49793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =