مدل رفتاری مدیران دستگاههای اجرایی عامل بروز مشکلات اقتصادی است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به افزایش نارسایی ها در بخش صادرات کشور، گفت: در حال حاضر این حوزه با چالش های متعددی مواجه است که یکی از دلایل اصلی آن از مدل رفتاری مدیران دستگاههای اجرایی در سال‌های اخیر و پرهیز آنها از ارائه آمار و اطلاعات شفاف به فعالان بخش خصوصی ناشی می شود.

رضا پدیدار روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، توجه به تخصص، مهارت، تجربه و سلامت مدیران دولتی را زیربنای تحقق اهداف اقتصادی کشور بخصوص گسترش صادرات دانست و افزود: متأسفانه به دلیل مدیریت رفتاری غلط و الگوی نادرست حرفه‌ای مدیران و مسئولان دولتی، فرآیند تولید و به تبع آن عرضه و در نتیجه صادرات کشور در سال‌های اخیر با مشکلات متعددی مواجه شده که دولت برای رفع این معضل باید در انتخاب مدیران قدرتمند، به توانایی آنها بیش از پیش دقت و توجه کند.

وی اظهار داشت: سختگیری ها و برخورد نامطلوب مدیران سازمان‌های عریض و طویل و نگاه نادرست آنان به بخش خصوصی، توان و ظرفیت‌های این بخش را از کار انداخته که نتیجه آن عدم وجود رونق در بخش تولید، بروز نابسامانی در بازار و در نتیجه بی‌نظمی اقتصادی در کشور است.

وی معتقد است: کشور برای رسیدن به جایگاه مطلوب نیاز به نگرش جامع و برنامۀ همه‌جانبه به دور از اعمال سلیقه و ایجاد رقابت بین بخش های دولتی و خصوصی دارد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: بسیاری از مشکلات و چالش‌های موجود در بخش اقتصاد، با حضور واقعی و جدی کارشناسان بخش خصوصی و نگاه واقع‌بینانه آنان به مسائل قابل رفع است اما با این حال، مدیران دستگاههای اجرایی در مواجهه با انجام هرگونه اصلاح و بازنگری مخالفت کرده و به نوعی در مقابل تغییرات ایستادگی می کنند.

پدیدار ادامه داد: این رفتار سبب شده که تصویر شفاف و روشنی از اقتصاد وجود نداشته باشد؛ در نتیجه هیچ حرکت هدفمندی نیز نمی‌توان انجام داد.

وی در مجموع علل ناکارآمدی برخی از مدیران را برون‌نگری به جای درون‌نگری، عدم شایسته‌گزینی و نداشتن تخصص، بی تجربگی در مدیریت حوزه مربوطه، نبود تحرک و پویایی لازم، ترجیح منافع حزبی و گروهی به منافع ملی، روحیه اشرافی‌گری و بی‌توجهی به عدالت اجتماعی و عدم نظارت جدی بر مدیر مربوطه برشمرد.

پدیدار در پایان بر ضرورت اهمیت مطالعه مدل‌های توسعه و پیشرفت کشورهای مختلف تأکید و تصریح کرد: اقتصاد کشورهای توسعه‌یافته در موازنه وظایف و تقسیم دقیق آنها بین دو بخش دولتی و خصوصی، به توسعه و پیشرفت پایدار رسیده که در کشور ما هم باید برای آن برنامه‌ ریزی مطلوب و مناسب تدوین کرد.

کد خبر 49601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =