توسعه زیرساخت های ترانزیتی، سهم ایران از بازار منطقه را افزایش می‌دهد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک با اشاره به نقش ترانزیت در افزایش مراودات بازرگانی کشورها با یکدیگر، گفت: ایران نیز با توسعه زیرساخت‌های ریلی و ترانزیتی می‌تواند خود را به عنوان کشوری بزرگ و تأثیرگذار در حوزه صادرات منطقه معرفی کند.

عماد مردانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، بکارگیری همه ظرفیت‌های کشور در بخش های مختلف اقتصادی با هدف تحقق توسعه صادرات را ضروری دانست و افزود: اگرچه ایران دارای منابع، معادن و پتانسیل های غنی و منحصربفرد است اما برای ایجاد جهش در صادرات نیاز به پشتیبانی و حمایت دستگاههای اجرایی تصمیم گیر در این بخش دارد.

وی با بیان آنکه براساس اظهارات مسئولان اقتصادی، صادرکنندگان اکنون برای انجام امور با دستگاههای مختلف اجرایی درگیر هستند، تاکید کرد که باید هم افزایی های لازم میان سازمان های مربوطه از جمله تسهیل قوانین، مقررات و یکپارچگی های لازم ایجاد تا روند صادرات کشور نیز تسریع شود.

وی موقعیت جغرافیایی ایران در نقشه، قرارگیری بین دو دریا و دسترسی به آب‌های آزاد جهان را یکی از مهمترین مزایای ایران در زمینه صادرات دانست و افزود: ایران می‌تواند بدون اینکه حتی یک ماده از معادن و منابع خود استخراج کند و بدون اینکه حتی یک ریال در عرصۀ صادرات هزینه کند، از حوزه ترانزیت درآمدهای بالایی بدست آورد.

مردانی معتقد است: توسعه خطوط ریلی در برخی مسیرها از جمله آستارا به رشت و اتصال خلیج‌فارس به دریای خزر از طریق خط آهن، فرصتی بزرگ برای درآمدزایی ایجاد می‌کند. به عنوان نمونه تنها می‌توان با مواد اولیه یک کارخانه بزرگ و مادر در تاجیکستان مثل کارخانه تولید شمش آلومینیم در این کشور، درآمد ارزی زیادی کسب کرد.

این کارشناس با تأکید بر لزوم نگرش و دید درست و کارشناسانه به پتانسیل های سرزمینی از جمله موقعیت جغرافیایی، تصریح کرد: امروز می‌توان با توسعه زیرساخت‌های ریلی و ترانزیتی، بدون اینکه به محیط زیست آسیب رساند، منابع آبی را آلوده کرد یا منابع نفت و معادن با استخراج بی‌رویه آسیب ببینند، ایران را به عنوان کشوری بزرگ و تأثیرگذار در حوزه صادرات در منطقه معرفی کرد و سهم خود را در بازار کشورهای همسایه افزایش داد.

عضو اتاق بازرگانی اراک بیان کرد: این مهم تنها زمانی حاصل می‌شود که مدیریت اقتصاد کشور به دست نخبگان و خبرگان بخش خصوصی سپرده شود چرا که این افراد به تجربه، تمام ظرفیت‌های موجود و راه‌های استفاده بهینه از آنها را می‌شناسند و علاوه بر آن، شناخت درستی نیز نسبت به بازار و معادلات آن خاصه در عرصه‌های بین‌المللی دارند.

مردانی در انتها تاکید کرد: طی سالیان گذشته اقتصاد کشور ما از بی تجربه بودن برخی مدیران رنج برده که می خواهند در شرایطی تازه آموزش ببینن،. برای آنکه فردی بتواند به عنوان مدیر کارهای اجرایی را برعهده بگیرد باید علاوه بر تجربه، دانش و تخصص آن حوزه را نیز داشته باشد.

کد خبر 49600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =