نقش مهم صندوق‌های تخصصی در اقتصادی کردن بخش کشاورزی

عضو اتاق بازرگانی تهران، ایجاد صندوق‌های تخصصی برای هر محصول را عاملی موثر در رونق معاملات آن محصول عنوان کرد و گفت هدف از تشکیل این صندوق‌های تخصصی در بازار کالا این است که با بهره‌گیری از شرایط حاکم بر بازار بهترین موقعیت را برای فعالان علاقه مند از جمله حوزه کشاورزی اتخاذ کنند تا فعالیت آنها به سوددهی مناسب برسد.

حسین شیرزاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، با بیان آنکه صندوق‌های کالایی محصولات کشاورزی با هدف هدایت کم ریسک و اصولی نقدینگی به بازار سرمایه در بورس کالای ایران راه اندازی شده، نقش این نوع صندوق ها را در سامان‌دهی اقتصادی بخش کشاورزی یادآور شد و افزود: عمده منابع این صندوق‌ها(حداقل ۷۰ درصد)در گواهی سپرده کالایی سرمایه گذاری می‌شود و علاقه مندان با خرید واحدها در این صندوق‌ها به جای سرمایه‌گذاری مستقیم در محصولات مورد اشاره، در صندوقی که به صورت تخصصی در اوراق بهادار مبتنی بر آن محصولات فعالیت می کند، سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی اضافه کرد: با خرید گواهی سپرده کالایی کشاورزی هم کشاورز از بابت قیمت آینده محصولاتی که هنوز کشت نکرده، مطمئن ‌خواهد شد و هم خریدار آن کالا روی فعالیت‌های تولیدی قابلیت برنامه‌ریزی پیدا ‌می کند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه صندوق‌های کالایی یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی چندین هدف را دنبال می‌کنند، تصریح کرد: یکی از اهداف‌ تشکیل این صندوق‌ها این است که منابع مالی افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی را جمع آوری کرده و در نتیجه با این کار امکان ایجاد قابلیت در یک بخش از جمله قابلیت تعیین قیمت برای یک بخش خاص را نیز فراهم خواهد شد.

شیرزاد بیان کرد: این صندوق‌ها سبب تقویت عملکرد گروه‌ها می‌ شود و عملیات خرید و فروش کالاها و اوراق بهادار مبتنی بر کالاها را انجام می‌دهد تا امکان کسب واقعی سود از محل سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی فراهم شود.

وی گفت: بنابراین افراد غیرحرفه‌ای یا افرادی که زمان کافی را ندارند به واسطه ورود به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی می‌توانند از مزایای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی بهره‌مند شوند.

شیرزاد با اشاره به کارکردهای این صندوق در کشورهای توسعه‌یافته و اقتصاد جهانی، افزود: در روایت بین‌المللی، ایجاد خالص ارزش دارایی‌های صندوق (NAV)، ارزش روز هر واحد سرمایه‌گذاری صندوق را با توجه به وضعیت پرتفوی صندوق نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: بنابراین صندوق‌های تخصصی برای هر محصولی، قطعاً به رونق معاملات آن کمک کرده چرا که این صندوق‌ها به طور تخصصی در بازار کالای مشخص شده ورود خواهند کرد و سعی آنها بر این است که با بهره‌گیری از شرایط حاکم بر بازار بهترین موقعیت را اتخاذ کنند تا به سوددهی مناسب برسند.

این فعال بخش کشاورزی با اشاره به تنوع محصولات موجود در بخش کشاورزی و لزوم سامان‌دهی مالی آنها، تصریح کرد: می‌توان برای هر نوع کالایی مانند زعفران، پسته، کنجاله‌ها، جو، گندم و ذرت که قابلیت استانداردپذیری و انبار شدن داشته باشد، صندوق کالایی تأسیس کرد.

معاون سابق وزیر جهادکشاورزی در پایان یادآور شد: در نظر بگیرید اگر مثلاً جوجه یک‌روزه، دام زنده، کشمش، زیره سبز، زعفران یا پسته در بورس کالای ایران به شکل گسترده عرضه شود، به یقین، مشکل شفاف‌سازی قیمت‌ها و امکان محاسبه قیمت تمام‌شده واقعی و صعوبت کسب‌وکار و نقدینگی این گروه از فعالان کسب‌وکارها نیز برطرف می‌شود.

کد خبر 49599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =