رشد ۱.۹ درصدی شاخص کل تولید صنعتی در ۶ ماهه ۱۴۰۰

رشد شاخص کل تولید صنعتی در کارگاه‌های بزرگ صنعتی (با صد نفر کارکن و بیشتر) در شش ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی ۱.۹ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی براساس آمارهای بانک مرکزی و محاسبات کارشناسی به روند شاخص کل تولید صنعتی در کارگاه‌ های بزرگ صنعتی (با صد نفر کارکن و بیشتر) طی ۶ فصل منتهی به تابستان ۱۴۰۰ پرداخته و نوشته است: این شاخص در این مدت روند نوسانی داشته ولی از تابستان سال ۱۳۹۹ روند تغییرات آن در مقایسه با فصل مشابه سال قبل، نزولی شده به نحوی که در فصل دوم سال جاری رشد آن به حدود منفی ۱.۶ درصد رسیده است.

با وجود افت شاخص کل تولید در فصل تابستان سال جاری، رشد شاخص در نیمه نخست ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱.۹ درصد است.

براساس این گزارش، در بین ۲۴ گروه صنعتی بر اساس طبقه‌ بندی آیسیک ۴، شاخص تولید صنعتی طی نیمه نخست، برای ۱۷ گروه رشد مثبت و برای ۷ گروه، رشد منفی به همراه داشته که بالاترین رشد متعلق به تولید داروها با رقم ۲۰.۶ درصد و کمترین نیز متعلق به گروه تولید سایر وسایل نقلیه با رقم منفی ۱۷.۲ درصد است.

براین اساس، بعد از داروها و فرآورده‌های آن، بیشترین رشد تولید به ترتیب برای گروه تولید سایر مصنوعات، سیگار، پوشاک، منسوجات، ماشین‌آلات مولد نیرو و دستگاه‌های برقی، چوب و محصولات چوبی، تولید آشامیدنی‌ها، وسایل نقلیه موتوری، و مصنوعات چرمی بوده است.

از سوی دیگر در دسته صنایع با رشد منفی بعد از سایر وسایل نقلیه، تولید مبلمان، تعمیر و نصب ماشین‌آلات و فلزات اساسی قرار دارند.

روند فصلی تغییرات شاخص تولید صنعتی نشان می‌ دهد که به دلیل تجربه دو فصل متوالی رشد منفی، گروه فعالیت‌ های تولید مبلمان و گروه تولید سایر وسایل نقلیه در رکود به سر می برند و رشد شاخص تولید برای ۱۱ گروه فعالیت در تابستان ۱۴۰۰ نیز منفی شده است.

کد خبر 49579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =