خوانساری: رفع مشکلات صادرات در گرو رفع چالش‌های اقتصاد کشور است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تاکید کرد که صادرات بخشی از اقتصاد کشور است و رفع مشکلات آن در گرو رفع شدن چالش‌های اقتصاد کشور در سطوح مختلف است.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، مسعود خوانساری صبح امروز(دوشنبه)و در مراسم تقدیر از صادرکنندگان ممتاز، نمونه و شایسته تقدیر استان تهران که با حضور رییس کل سازمان توسعه تجارت، استاندار تهران و روسای اتاق‌های بازرگانی در کتابخانه ملی برگزار شد، اظهار داشت: صادرات و مشکلات آن بخشی از مشکلات اقتصاد کشور است و اگر مشکلات اقتصاد کشور حل شود، مشکلات و چالش‌های حوزه صادرات هم به طور طبیعی حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه در طول ۴۰ سال گذشته همواره بودجه کشور با کسری همراه بوده، تصریح کرد: همواره در طول ۴۰ سال گذشته میزان درآمد از هزینه دولت کمتر بوده است؛ این موضوع اگر برای یک خانوار پیش بیاید، آن خانوار بی‌خانمان می‌شود؛ اگر برای بنگاهی رخ دهد در نهایت ورشکسته می‌شود اما دولت‌ها روز به روز از ذخایر و منابع استفاده می‌کنند و مردم فقیرتر می‌شود؛ برای دولت‌ها ورشکستگی معنایی ندارد.

نائب رئیس اتاق ایران با اشاره به فرصت کاهش ارزش پول ملی برای صادرات، گفت: چینی‌ها به عمد ارزش یوان خود را پایین نگاه می‌دارند تا از صادرات حمایت کنند؛ یکی از دعواهای اصلی چین و آمریکا بر سر این موضوع است.

خوانساری ادامه داد: سال گذشته ترکیه به دلیل مشکلات اقتصادی با تورم بالا روبه رو شد اما برای اولین بار در تاریخ این کشور، صادرات به ۲۲۰ میلیارد دلار رسید و دولتمردان این کشور توانستند از تهدید افزایش تورم، فرصت افزایش صادرات را به وجود بیاورند در حالی که ما در ایران از این تهدیدات استفاده نمی‌کنیم.

وی با اشاره به جهش نرخ ارز در سال ۱۳۹۷ تصریح کرد: در طول سه سال گذشته بخشنامه‌های صادر شده توسط بانک مرکزی و وزارت صنعت به بیش از ۲۰۰ بخشنامه رسید و در عمل نتوانستیم از فرصت کاهش ارزش پول ملی برای افزایش صادرات بهره ببریم.

رییس اتاق بازرگانی تهران اقتصاد نفتی را یکی از مشکلات کشور نامید و افزود: دولت ایران نفتی است و خود را از بخش خصوصی و مردم بی‌نیاز می‌بیند؛ حتی تجارت تریاک هم سود دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا و فروش آن کالا با قیمت ارز ۲۵ هزار تومانی را ندارد.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۲ کشور حدود ۷۰۰ میلیارد دلار صادرات نفت داشت، گفت: در آن سال‌ها قیمت موز نصف سیب درختی بود و این معنا را بدنبال داشت که دولت به تمامی کالاهای وارداتی سوبسید و یارانه می‌دهد؛ ما از خلال دندان تا سنگ قبر را وارد می‌کردیم زیرا با توجه به نرخ ارز، تولید داخل صرفه اقتصادی نداشت.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: وقتی دولت ارز دارد، بدون توجه به تورم داخلی آن را صرف واردات می‌کند که بیماری هلندی است و وقتی دسترسی به ارز یا درآمد ارزی نداشت، با چاپ پول مشکل خود را حل می‌کند که باعث رکود می‌شود.

خوانساری اظهار داشت: در سال‌های گذشته میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی حتی به پنج میلیارد دلار رسید ولی امروز این رقم کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار است. ما چه چیزی کمتر از ترکیه داریم در حالی که ایران دارنده دومین ذخایر گاز در جهان است؟

وی خواستار توقف قیمت‌گذاری دستوری شد و افزود: مخرب‌ترین کار در کشور ما قیمت‌گذاری دستوری است زیرا با قیمت بالا کالا تولید شده و تولیدکننده را وادار می‌کنیم تا با قیمت پایین بفروشد.

رییس اتاق بازرگانی تهران نرخ ارز را نیز دستوری دانست و گفت: در سامانه نیما صادرکننده را وادار کرده‌ایم تا ارز حاصل از صادرات را با ۲۰ تا ۲۵ درصد کمتر از نرخ بازار بفروشد و به طور عملی این رقم را به واردکننده رانت داده‌ایم.

خوانساری تصریح کرد: در چهار ماه گذشته سازمان توسعه تجارت اقدامات خوبی را آغاز کرده و امیدواریم هستیم تا سایر دستگاه‌ها مانند وزارت صنعت و بانک مرکزی نیز بتوانند با این نهاد برای سیاست‌گذاری در حوزه تجارت خارجی کشور هماهنگ شوند.

وی گفت: ایران از نظر گردشگری، منابع، نیروی انسانی نخبه و مسائل دیگر یک کشور سرآمد در جهان است و نباید جایگاه ما از ۲۰ کشور اول دنیا در حوزه اقتصادی به کمتر از ۴۰ برسد.

کد خبر 49551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =