صادرات حدود ۱۰۰ میلیون دلاری کفش و چرم مصنوعی در سال ۹۹

مسوول اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران از صادرات حدود ۱۰۰ میلیون دلاری انواع کفش و چرم مصنوعی در سال گذشته خبر داد.

به گزارش اگزیم‌نیوز، رسول شجری امروز(یکشنبه)در نشست خبری دهمین نمایشگاه بین المللی کفش، کیف، چرم و صنایع وابسته افزود: این میزان صادرات مشتمل بر ۷۶ میلیون دلار صادرات کفش و بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون دلار صادرات چرم مصنوعی بوده است.

وی بیان‌داشت: اکنون محصولات ایرانی به کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان، ترکیه و امارات، بعضی کشورهای آفریقایی، همچنین به‌تازگی برخی کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

شجری، تولید سالیانه کفش در ایران را ۲۲۰ میلیون جفت و به عبارتی ۸۰۰ هزار جفت در روز که اشتغال مستقیم نیم میلیون نفری را به دنبال داشته، برشمرد و ادامه داد: این در حالی است که در سال‌های اخیر تولید و صادرات چرم مصنوعی نیز اشتغال بالایی را ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان‌کرد: طی چند سال گذشته و پیش از اعمال تحریم‌ها، عمده چرم مصنوعی وارداتی بود، اما در سال‌های اخیر این صنعت رشد بالایی داشته و اکنون علاوه بر تامین نیاز داخل صادرات نیز داریم. به طوری‌که در گذشته "پلی یوتان" به عنوان یکی از مواد اولیه مورد نیاز تولید چرم مصنوعی تا سالیانه ۵۰ هزار تن از چین و ایتالیا وارد می شد اما امروز در زمینه صادرات داریم.

مسوول اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران، به دهمین نمایشگاه بین المللی کیف، کفش، چرم و صنایع وابسته (MPEX۲۰۲۲)که در روزهای بیست و یکم تا بیست و چهارم دی ماه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار خواهد شد، اشاره کرد و گفت: در نمایشگاه امسال علاوه بر شرکت‌های داخلی، شرکت هایی از ایتالیا، چین و ترکیه نیز حضور خواهند داشت که در مقایسه با دوره پیشین نمایشگاه با ۲۰۰ درصد افزایش در متراژ (۱۵ هزار مترمربع) و شرکت کنندگان (۱۹۰ شرکت‌کننده) همراه شده است.

مشکلات صنعت کفش و چرم مصنوعی

در ادامه محمدرضا داورپناه عضو اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان چرم مصنوعی، افزود: صنعت کفش رتبه چهارم را از نظر اشتغال‌زایی کشور در اختیار دارد و برآورد می شود تا بیش از ۵۰۰ هزار نفر به طور مستقیم در این صنعت مشغول به کار باشند.

وی گفت: تحریم ها سبب شده که تغییرات عمده‌ای در این صنعت شاهد باشیم، به طوری که امروز دست‌کم ۹۹ درصد فروشگاه های برند، کالاهای ایرانی عرضه می کنند.

داورپناه با اشاره به برخی از مشکلات این صنعت، خاطرنشان کرد: با وجود تلاش‌های انجام شده در مبارزه با قاچاق، اما هنوز محصولات قاچاق در سطح بازار قابل مشاهده است.

وی از عدم تامین کافی مواد اولیه به خصوص از سوی پتروشیمی ها در بورس گلایه کرد و گفت: به نظر می رسد پتروشیمی ها عرضه و قیمت را در بورس کالا مهندسی می‌کنند.

این مقام صنفی بیان‌ داشت: تصور بر این است که اگر پتروشیمی ها صادرات داشته باشند منجر به رشد می شود، اما باید گفت صادرات پتروشیمی‌ها خام فروشی است و اگر محصولات آنها به واحدهای پایین دستی برسد ارزش افزوده بیش از ۳۰۰ درصدی به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: هرچند نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت این بوده که پتروشیمی ها موظف به عرضه به اندازه تقاضای بازار باشند، اما باید گفت عرضه مواد اولیه پتروشیمی مرتبط با صنعت کفش در بورس کم است.

توجه ویژه به تولید داخل از سوی دولت در صورت گشایش های سیاسی، افزایش احتمال قاچاق در صورت کاهش نرخ ارز، عدم اشتغال زایی با حقوق و دستمزد فعلی با وجود توان کافی برای ایجاد اشتغال و دریافت مالیات بر مصرف به‌جای مالیات بر ارزش افزوده از فعالان این صنایع، از جمله خواسته های فعالان صنعت کفش و چرم مصنوعی در این جلسه بود.

در این جلسه عنوان شد که ۸۵ درصد تولید کفش داخلی سازی شده و فقط برخی مواد پایه پلی یوتان از خارج از کشور تامین می‌شود. همچنین ماشین آلات تولید چرم مصنوعی تا ۹۵ درصد در داخل از سوی تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود.

کد خبر 49518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =