افزایش تولید نفت اوپک پلاس تصویب شد

وزیران اوپک پلاس در دیدار روز گذشته خود با پیش بینی موقتی بودن تاثیر شیوع اُمیکرون بر تقاضا، ادامه افزایش تدریجی تولید در فوریه را تصویب کردند.

به گزارش اگزیم‌نیوز از رویترز، تحت برنامه فعلی که بر اساس توافق ژوییه سال ۲۰۲۱ اجرا می شود، تولید نفت اوپک پلاس در فوریه ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا می کند و محدودیت عرضه این گروه تا سپتامبر به حدود سه میلیون بشکه در روز می رسد.

مقامات و وزیران اوپک پلاس در زمان مذاکراتشان، داده‌های داخلی اوپک پلاس را ملاحظه کردند که نشان می داد مازاد عرضه در ژانویه ۸۰۰ هزار بشکه در روز و در فوریه ۱.۳ میلیون بشکه در روز خواهد بود.

مذاکرات رسمی در کمتر از دو ساعت به نتیجه رسید که زمان کوتاهی بر اساس استانداردهای اوپک پلاس به نظر می رسد و نشان می دهد مذاکرات راحت و بدون مسئله بوده است. یک منبع آگاه در اوپک پلاس گفت: ما به ثبات نیاز داریم. خوشحالم که شروع آرامی در این سال داشتیم.

آمریکا از اوپک پلاس خواسته است برای حمایت از روند احیای اقتصاد جهانی و مهار روند صعودی قیمتها، نفت بیشتری تولید کند. اما این گروه اعلام کرده است بازار به نفت بیشتری نیاز ندارد. اوپک پلاس سرگرم تسهیل محدودیت عرضه حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز است که در سال ۲۰۲۰ در واکنش به ریزش تقاضا در اوج بحران کووید ۱۹ به اجرا گذاشت. نفت برنت سال گذشته ۵۰ درصد رشد کرد و از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون روند افزایشی داشته و روز سه شنبه با دو درصد افزایش، به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه رسید.

کاخ سفید روز سه شنبه از تصمیم تولیدکنندگان اوپک پلاس برای پایبندی به برنامه افزایش تدریجی تولید استقبال کرد و همکاری نزدیک با عربستان سعودی و امارات متحده عربی را تمجید کرد. سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اظهار کرد: دولت به تضمین رشد عرضه مطابق با تقاضا همزمان با احیای اقتصاد جهانی و قیمتهای پایین‌تر بنزین برای شهروندان آمریکایی متمرکز شده است. تصمیمات اوپک پلاس از روند احیای اقتصاد جهانی پشتیبانی خواهد کرد.

اگرچه مازاد عرضه وجود دارد اما بسیار کمتر از برآوردهای قبلی است. آمار داخلی اوپک پلاس در دسامبر مازاد عرضه ژانویه را دو میلیون بشکه در روز تخمین زده بودند که به معنای پرریسک بودن افزایش عرضه بود. یک نماینده اوپک پلاس گفت: دورنمای تقاضا از زمان برآوردهای قبلی بهبود یافته است. سایر نمایندگان اوپک پلاس اظهار کردند: این بازبینیها در میزان مازاد عرضه برخاسته از این دیدگاه اوپک پلاس است که تاثیر اُمیکرون بر تقاضا موقتی خواهد بود و همچنین بعضی از تولیدکنندگان با محدودیتهایی برای افزایش تولید روبرو هستند.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه پس از دیدار اوپک پلاس در مصاحبه تلفنی با شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ گفت: این گروه بر این باور است که ابهاماتی در حال حاضر در ارتباط با شیوع اُمیکرون وجود دارد. با این حال مشاهدات و بررسی‌ها نشان می دهد با وجود مسری بودن بالای این واریانت، میزان بستری شدن اندک بوده و تاثیری روی کاهش تقاضا نمی گذارد.

در گزارش فنی که روز یکشنبه رویترز مشاهده کرده بود، اوپک پلاس تاثیر شیوع واریانت اُمیکرون بر تقاضا را کم اهمیت شمرده و اعلام کرده بود موقتی و کوتاه خواهد بود و نسبت به چشم انداز اقتصادی خوش بین بود.

بیورن تونهاگن، تحلیلگر شرکت ریستاد انرژی گفت: اوپک پلاس اعتماد بیشتری به چشم انداز تقاضا پیدا کرده است زیرا اطلاعات لحظه‌ای حمل و نقل نشان می دهد اُمیکرون تاکنون تاثیر قابل توجهی بر تقاضا برای نفت نداشته است. ادامه اختلالات عرضه در لیبی و کندی روند احیای تولید در نیجریه و انتظارات پایین‌تر برای ظرفیت تولید روسیه، وزنه عوامل مثبت در بخش عرضه را سنگین کرده است.

اگرچه اوپک پلاس هدف تولید را هر ماه افزایش داده است اما تولید واقعی پایین‌تر از سقف تصویب شده مانده است زیرا بعضی از اعضای این گروه قادر نیستند سطح تولیدشان را طبق سقف تصویب شده افزایش دهند. آژانس بین المللی انرژی ماه گذشته اعلام کرد تولید اوپک پلاس به میزان ۷۳۰ هزار بشکه در روز در اکتبر و ۶۵۰ هزار بشکه در روز در نوامبر کمتر از سطح تصویب شده بود.

محمد ارکاب، وزیر انرژی الجزایر روز سه شنبه اظهار کرد: نرخ پایبندی اوپک پلاس به توافق محدودیت عرضه نفت در دسامبر به ۱۱۷ درصد رسید که نشان می دهد این گروه همچنان بسیار پایین‌تر از اهداف توافق شده تولید می کند. ارکاب اعلام کرد ریسک واریانت اُمیکرون کمتر از جهش های قبلی ویروس کرونا بوده اما سرعت شیوع این واریانت خطر بزرگی برای اقتصادها و بالطبع تقاضا برای نفت به شمار می رود.

نشست بعدی وزیران اوپک پلاس دوم فوریه برگزار می شود.

کد خبر 49425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =