رشد ۵۳ درصدی ترانزیت کالا در آذرماه

سخنگوی گمرک گفت: در آذر ماه امسال یک میلیون و ۵۷ هزار تن کالای خارجی از مسیر جمهوری اسلامی ایران ترانزیت شد که این میزان نسبت به آذر ماه سال گذشته ۵۳ درصد رشد داشته است.

به گزارش اگزیم‌نیوز از گمرک، «روح الله لطیفی» اظهار داشت: از مجموع تجارت ۱۲۲ میلیون تنی کشور  به ارزش ۷۲ میلیارد دلار در ۹ ماهه امسال، ۱۳ میلیون و ۱۷۲ هزار تن کالا به ارزش هشت میلیارد و ۹۵۱ میلیون دلار مربوط به ماه آذرماه است.

وی افزود: صادرات ایران در آذر ماه ۹ میلیون و ۵۹۳ هزار تن به ارزش چهار میلیارد و ۴۱ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد نیم درصدی در وزن و ۲۳ درصدی در ارزش داشته است.

چین، مقصد نخست صادرات کالاهای ایرانی

وی در خصوص مقاصد صادراتی کشور در آذرماه، گفت: پنج کشور مقصد کالاهای صادراتی ایران در آذر ماه به ترتیب چین یا یک میلیون و ۹۷۷ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۱۲۶ میلیون دلار، عراق با یک میلیون و ۸۳۹ هزار تن به ارزش ۶۴۹ میلیون دلار، امارات با یک میلیون و ۱۳ هزار تن به ارزش ۴۹۹ میلیون دلار، ترکیه با ۳۳۸ هزار تن به ارزش ۳۶۳ میلیون دلار و افغانستان با ۲۶۹ هزار تن به ارزش ۱۴۱ میلیون دلار بودند.

سخنگوی گمرک درباره میزان واردات در آذرماه خاطرنشان‌کرد: واردات کالاهای مورد نیاز کشور در ماه نهم سال، سه میلیون و ۵۷۹ هزار تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۹۱۰ میلیون دلار بوده که نسبت به آذر سال قبل ۱۹ درصد در وزن و ۲۷ درصد در ارزش افزایش داشته است.

لطیفی در خصوص کشورهای تامین کننده نیازها، گفت: امارات با فروش ۸۷۸ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار، چین با ۲۸۶ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۱۹۱ میلیون دلار، ترکیه با ۲۱۲ هزار تن کالا به ارزش ۴۵۴ میلیون دلار، سوییس با ۲۴۰ هزار تن به ارزش ۱۵۷ میلیون دلار و آلمان با فروش ۴۴ هزار تن کالا به ارزش ۱۵۶ میلیون دلار پنج کشور اول تامین کننده نیازهای کشور در آذر ماه بودند.

براساس آخرین اعلام گمرک، کل تجارت خارجی کشور تا پایان آذرماه ۱۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۷۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بود که سهم صادرات ۹۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۳۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۷ میلیارد دلار بوده است.

کد خبر 49366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =