رشد ۶۴ درصدی ظرفیت پتروشیمی ایران تا پایان برنامه هفتم توسعه

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: در حال حاصر ظرفیت تولید پتروشیمی کشور ۹۰ میلیون تن در سال است که این میزان تا پایان برنامه هفتم توسعه به ۱۴۱ میلیون تن در سال می رسد که نشان دهنده رشدی ۶۴ درصدی در این بخش است.

به گزارش اگزیم‌نیوز، مرتضی شاه میرزایی، امروز (دوشنبه)در اولین نشست "چالش های صنعت پتروشیمی و راهکارهای برون رفت از آن" با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۲ میلیون تن خوراک صنعت پتروشیمی است، افزود: این میزان روزانه معادل یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت خوراک است.

وی ادامه داد: اکنون ۶۷ پتروشیمی با ظرفیت اسمی ۹۰ میلیون تن است اما تولید ۶۵ میلیون تن است.

معاون وزیر نفت گفت: در مجموع ۴۰ میلیون تن محصول نهایی پتروشیمی در کشور تولید می شود که ۳۰ میلیون تن سهم صادرات و ۱۰ میلیون تن در بازار داخلی به فروش می رسد و ۲۵ میلیون تن نیز خوراک بین مجتمعی است.

وی ارزش فروش داخلی و صادرات پتروشیمی را ۲۱ میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: ارزش هر تن محصول پتروشیمی به طور میانگین، ۴۷۰ دلار است.

معاون وزیر نفت ادامه داد: ظرفیت پتروشیمی در چشم انداز ۱۴۰۶ و پایان برنامه هفتم به ۱۴۱ میلیون تن در سال می رسد.

به گفته شاه میرزایی، ظرفیت تولید مواد پایه و شیمیایی که اکنون ۴۰ میلیون تن در سال است تا پایان سال ۱۴۰۶ به ۷۴ میلیون تن می رسد. ظرفیت تولید متانول نیز که اکنون ۱۲ میلیون تن است به ۳۰ میلیون تن افزایش پیدا می کند.  

وی افزود: طرفیت تولید محصولات پلیمری از  ۸میلیون تن در سال جاری به ۱۹ میلیون تن در پایان برنامه هفتم افزایش پیدا خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرد: ظرفیت تولید اروماتیک ها از ۴ میلیون تن به ۵ میلیون تن افزایش پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه طرفیت تولید کود اوره و فسفات نیز از  ۹ میلیون تن  به ۱۱ میلیون تن افزایش پیدا می کند، گفت:  سوخت و خوراک پتروشیمی ها نیز از ۲۹ میلیون تن است به ۳۲ میلیون تن می رسد.

معاون وزیر نفت ادامه داد: اکنون حدود ۷۵ درصد از ظرفیت اسمی تولید انجام می شود.

وی افزود: در بخش شرقی کشور با توجه به عدم توسعه صنعت پتروشیمی در این بخش کشور و با توجه به مسائل زیست محیطی، صنایع پایین دستی و کوچک را توسعه دهیم.

شاه میرزایی با بیان اینکه ظرفیت تولید پتروشیمی در سال ۹۹ حدود  ۶۵ میلیون تن بوده، گفت این رقم در سال جاری به ۹۱ میلیون تن و در سال ۱۴۰۶ به ۱۴۱ میلیون تن افزایش خواهد داشت. طرفیت تولید پتروشیمی در سال ۱۴۱۱ و پایان برنامه هشتم به ۲۰۰ میلیون تن افزایش پیدا می کند.

شاه میرزایی تاکید کرد: مصرف خوراک صنعت پتروشیمی از منابع بالادستی که سال گذشته معادل یک میلیون بشکه نفت خام بود و امسال به ۱.۱ میلیون بشکه معادل مفت خام می رسد و این رقم در پایان برنامه هفتم به ۱.۵ و در پایان برنامه هشتم به ۲.۲ میلیون بشکه معادل نفت خام در روز می رسد که با ظرفیت پالایشی کشور برابر است.

وی با اشاره به اینکه تقاضا برای فراورده های پالایشی تا سال ۲۰۳۰ یک درصد خواهد بود، گفت: تقاضا برای محصولات پتروشیمی تا سال ۲۰۳۰ تا ۴.۵ درصد افزایش خواهد داشت.

معاون وزیر نفت ادامه داد: اکنون ۷۰ طرح پتروشقمی در کشور در حال ساخت است که ۳۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد و تا کنون ۸.۵ میلیارد دلار آن تامین شده است.

وی افزود: تامین سرمایه مورد نیاز برای اجرای طرح های پتروشیمی با راهکارهای مختلفی مانند تشکیل صندوق های پروژه، استفاده از سرمایه های مردمی، انتشار اوراق مشارکت، تامین منابع مالی از منابع خارجی و اعطای مجوز طرح های پتروشیمی به سرمایه گذاران خارجی خواهد بود.

شاه میرزایی برنامه های آتی شرکت ملی صنایع پتروشیمی را شامل بازنگری اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی، پیگیری ایجاد نهاد تنظیم گر بخشی و رگولاتوری، تدوین و ارائه برنامه هفتم و هشتم توسعه با تمرکز بر توسعه زنجیره ارزش، تمرکز، اولویت بندی و پیگیری طرح های نیمه تمام صنعت در بخش خصوصی، توسعه ساخت داخل و توانمندسازی سازندگان داخلی و... دانست.

اولین نشست ملی بررسی چالش های صنعت پتروشیمی و راهکارهای برون رفت از آن از امروز (دوشنبه ۱۳ دی ماه) در دانشگاه امام صادق آغاز شده و تا فردا ادامه خواهد داشت.

کد خبر 49356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =