تغییر روش تخصیص یارانه بنزین، در سطح کلان منطقی و عادلانه است

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تهران گفت: سیاست کلان دولت برای تغییر روش تخصیص یارانه بنزین، در صورتی که در قالب کلی اصلاح حامل های انرژی از جمله بنزین و گازوئیل باشد، اقدامی منطقی است.

«عباس آرگون» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز درباره تغییر روش تخصیص یارانه بنزین از ۶۰ لیتر به هر کارت ۱۵ لیتر برای هر ایرانی، افزود: تغییر روش تخصیص یارانه بنزین در قالب سیاست کلان دولت از نگاه ظاهری به عدالت نزدیک تر است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اظهار داشت: اکنون یک خانوار ‍پنج نفری که هیچ خودرویی ندارند، یارانه ای بابت سوخت دریافت نمی کنند اما یک خانوار سه نفره که دارای سه خودور هستند سه یارانه بابت بنزین دریافت می کنند که این منطقی نیست.

آرگون اضافه کرد: با توجه به وضعیت فعلی که دولت می خواهد به همه مردم بابت سوخت یارانه بدهد، به نظر می رسد این اقدام در قالب سیاست کلان یعنی حذف یارانه های پنهان، هدفمند کردن یارانه ها و ارتقا بهره وری می تواند در مجموع آثار بهتری بر وضعیت اقتصادی کشور داشته باشد.

وی گفت: در بحث اجرای روش های حمایتی دولت، باید در این مسیر سیاست کلی تدوین شود تا این اقدام بتواند به اقشار آسیب ‍پذیر کمک بیشتری کند و اگر چنین روشی اتخاذ شود آثار مثبت بهتر و بیشتری می تواند بر بخش های مختلف اقتصاد داشته باشد تا اینکه مجزا و مستقل یک سیاست را تغییر دهیم.

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران  ادامه داد: اجرای هر سیاستی در نهایت تبعات خاص، آثار مثبت و منفی خود را دارد و در اجرای این هدفمندی نیز باید سیاست های کلان دولت مشخص شود تا در توزیع یارانه بنزین و سوخت چه شیوه ای را باید مدنظر قرار دهیم و چه اقداماتی باید صورت گیرد.

وی افزود: این جریان خود یک ساز و کاری از جمله نحوه تخصیص کارت و واگذاری بنزین و شناسایی افراد را می طلبد تا این طرح نیز در نهایت خود به یک کار جدید کاذب تبدیل نشود.

آرگون اظهار داشت: حال باید دید اجرای سیاست های کلان دولت بخصوص اصلاح قیمت حامل های انرژی می تواند در مرحله اول موفق باشد یا خیر، یا باید ابتدا زیرساخت های لازم تامین و بعد این قانون به نحوی عملیاتی شود که هم به نفع مردم باشد و هم به تقویت منافع ملی کشور کمک کند.

وی معتقد است که اگر اقدام دولت در بحث تغییر روش سهمیه بندی بنزین در قالب سیاست های کلان و با هدف اصلاح قیمت حامل های انرژی باشد، در نگاه ظاهری به عدالت نزدیک تر است، اما اگر بخواهیم در این زمینه مستقل عمل کنیم باید هزینه و فایده این طرح را در نظر بگیریم.

وی در پایان گفت: به طور حتم اجرای این اقدام در بخش کلان می تواند با مدیریت صحیح به گونه ای عمل کند تا همه مردم از آن بهره ببرند.

کد خبر 49286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =