صدور ۴.۶ میلیون تن محصولات تازه خوری ایران به کشورهای جهان

رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: ایران بیش از چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تن انواع محصول کشاورزی به ویژه سبزیجات و صیفی جات تازه خوری به دنیا صادر می کند که از سلامت کامل برخوردارند.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم نیوز، «شاهپور علائی مقدم» درباره ماجرای فلفل دلمه ای های برگشت خورده از روسیه، افزود: محصولات صادراتی و وارداتی کشور ما دارای مقررات و پروتکل هایی است که براساس کنوانسیون بین المللی حفظ نباتات که ما هم عضو آن هستیم تعریف شده و مورد نظارت و ارزیابی قرار می گیرد تا آفات و بیماری ها بین کشورها جابجا نشود و سلامت و امنیت غذایی کشوری به خطر نیفتد.

باقیمانده سموم در بافت گیاهی محصولات کشاورزی ایران نیست

رییس سازمان حفظ نباتات کشور با تاکید براینکه باقیمانده سموم و غیرمجاز در بافت گیاهی محصولات کشاورزی ایران به هیچوجه وجود ندارد، گفت: مشکل برگشت محصولات از روسیه این است که چهار سم و آفتکش که در کشور ما و حتی اروپا به مصرف می رسد در روسیه هنوز ثبت نشده است.

وی اظهار داشت: به همین دلیل برای صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای دیگر مقررات کشور ما این را می گوید که در سامانه گمرک محصول باید قبل از اینکه خارج شود توسط پست های قرنطینه گواهی بهداشتی دریافت کند.

به گفته وی، گواهی بهداشتی بدان معناست که محصول عاری از بیماری و آفت و علف های هرز باشد که این امر به طور معمول در پست های قرنطینه ای سازمان حفظ نباتات کشور رعایت می شود.

علائی مقدم گفت: در کنار گواهی بهداشتی، گواهی سلامت را برای باقیمانده سموم، فلزات، نیترات و برخی نمک ها را داریم که متولی آن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین سازمان غذا و دارو است.

وی اضافه کرد: در مقررات صادرات کشور ما به کشورهای دیگر که در سامانه گمرک آمده مبنا فقط گواهی بهداشتی است که برعهده سازمان حفظ نباتات می باشد اما اخیرا اتفاقاتی که برای کشورهای عضو اوراسیا و برخی کشورهای دیگر افتاده این است که پروتکل های این کشورها تغییر یافته یعنی مقررات طوری شده که علاوه بر گواهی بهداشتی، گواهی سلامت را هم مطالبه می کنند.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور افزود: همچنین این کشورها نظارت ها را بجای محصول به سمت بسترهای تولید، مکان های فرآوری، واحدهای بسته بندی و در نهایت صادرات سوق داده اند که مورد رصد قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: همچنین کشورهای چین و روسیه سامانه ای را طراحی کرده و مقررات آن را به ما اعلام کردند به طوری که تولیدکننده و صادرکننده ما باید در این سامانه شناسه داشته باشد اگر کشور مقصد بررسی کرد که یک محصولی از نظر گواهی بهداشتی یا سلامت به مشکل خورد با رصد صادرکننده و  تولیدکننده ممکن است در صورت مغایرت محصول با مقررات بهداشتی این کشورها، نامشان از سامانه حذف شود.

علائی مقدم با بیان اینکه ایران با اسناد و مدارک درخصوص برگشت فلفل دلمه ای ایران از روسیه و بازخورد آن در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی صحبت می کند تا افکار عمومی پریشان نشود، گفت: روسیه نامه ای را برای ما فرستاد که ۴ سم افتکش و علف کشی که در کشور ما مصرف شده بود در کشور روسیه ریجستری و ثبت نشده است بنابراین به دلیل ناشناس بودن این سموم در روسیه این محصولات برگشت خورده است.

وی اضافه کرد: سازمان حفظ نباتات برحسب وظیفه ذاتی این نامه را به موسسات تحقیقاتی ارجاع داده و به روسیه اعلام کرد که چهار نوع سمی که برای شما شناخته شده نیست به دلیل ماده موثره کیفی، کاهش هزینه های تولید و کاهش دوره های سمپاشی (از سه دوره به یک دوره)در اروپا نیز مصرف می شود.

 رییس سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: این نامه از طریق امور بین الملل به روسیه ارسال و تاکنون چهار جلسه وبینار نیز با روس ها برگزار شده و در همین ارتباط یک هیات ایرانی به روسیه سفر کرد و آنجا با سرویس فدرال حمایت از مصرف کنندگان و انجمن های مربوط به سلامت بخش کشاورزی جلساتی برگزار کردند.

علائی مقدم افزود: توقف صادرات فلفل ایران به روسیه به دلیل مصرف سموم غیرمجاز یا باقیمانده سموم در بافت های گیاهی نبوده زیرا هر کشوری یک استانداردMRL مخصوص خود را دارد که توسط کنوانسیون بین المللی حفظ نباتات برای تمام کشورها تعریف شده است.

وی اضافه کرد: براساس MRL میزان سموم و باقیمانده ها نباید از حد مجاز تعریف شده بالاتر باشد.

کد خبر 49226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =