برگرداندن محصولات کشاورزی ایران به باقیمانده سموم آنها ارتباط ندارد

رییس انجمن تولیدکنندگان سم کشور، محصولات کشاورزی تولیدی در ایران را سالم عنوان و تاکید کرد: برگرداندن محصولات کشاورزی تولید شده در ایران همچون فلفل دلمه ای، سیب زمینی و کیوی هیچ ارتباطی به باقیمانده سموم موجود در آنها نداشته بلکه بدلیل عدم رعایت مسائل قرنطینه ای بوده است.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، «مسعود گیل آبادی» روز سه شنبه درنشست خبری خود که با هدف تشریح اهم اقدامات و مشکلات موجود در بخش تولید و برگشت محصولات کشاورزی صادراتی ایران از برخی کشورها تشکیل شده بود، افزود: مردم از امنیت غذایی اطمینان داشته باشند و غذای مصرفی مردم کاملا سالم است زیرا سموم کشاورزی وظیفه مبارزه با آفات را دارد و درصورتی که به موقع تدارک و تامین نشود می تواند موجب خسارت ۳۰ تا ۴۵ درصدی در این بخش شود.

وی با بیان اینکه مصرف سموم کشاورزی ایران از اروپا نیز کمتر است، اضافه کرد: کاهش مصرف سموم در بخش کشاورزی موجب بحران در تولیدات کشاورزی و در نهایت نا‍پایداری امنیت غذایی خواهد شد.

رییس انجمن تولیدکنندگان سم کشور ضمن تکذیب باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی برگشتی، گفت: فلفل دلمه ای برگشتی ایران از روسیه به دلیل باقیمانده سموم نبوده، زیرا ۴ نوع سم درمبارزه با آفات این فلفل ها مصرف شده که در روسیه ریجستر نشده است.

وی اظهار داشت: این درحالیست که در هشت ماه گذشته فدراسیون حمایت از مصرف کنندگان روسیه این پروتکل را به ایران اعلام کرده بود و باید به گلخانه داران اطلاع رسانی می شد اما مقررات جدید صادرات به دلیل سهل انگاری اعلام نشده بود.

گیل آبادی درباره برگشت سیب زمینی از ازبکستان نیز گفت: سیب زمینی برگشتی ایران از این کشور به میزان ۵۰ تن و به دلیل ناخالصی خاک آن بوده لذا هیچ ارتباطی به باقیمانده سموم نداشته است.

وی افزود: در بحث برگشت سیب زمینی از ترکمنستان، این محصول با حجم نزدیک ۶۰ تن در قرنطینه سازمان حفظ نباتات مرز ایران برگشت خورده و ارتباطی به ترکمنستان ندارد.

وی دلیل برگشت کیوی از هند را وجود شپشک توت در آن دانست و گفت: کیوی ایران به امارات ارسال شده بود که این کشور به دلیل نداشتن باغ و مزرعه مرکز قرنطینه ای برای کیوی ندارد بنابراین دلالان از امارات این محصول را بسته بندی و به هند ارسال کردند که همین امر سبب بروز معضل در صادرات این محصول شد.

وی با بیان اینکه سیب زمینی و خیار ایران نیترات بالا دارد، اضافه کرد: این مهم نیز به عرضه کودهای یارانه ای با قیمت های پایین که توسط دولت ارایه می شود، مربوط است.

رییس انجمن تولیدکنندگان سم کشور با بیان اینکه ما نیازمند تقویت تولید در کشور هستیم، گفت: متاسفانه در کشور ما با توجه به رانت هایی که برای سموم آماده مصرف و کودهای شیمیایی وجود داشته ‍پیش ازاین مشکلی نداشتیم اما از زمانی که این رانت ها قطع شده هجمه زیادی برای مقابله با تولید داخلی  ایجاد شده است.

وی درباره میزان مصرف سموم در بخش کشاورزی نیز افزود: عدم مصرف سموم در بخش کشاورزی منطقی نیست زیرا در همه دنیا برای تولیدات داخلی از سموم استفاده می شود اما مصرف این آفتکش ها به چگونگی استفاده، ترویج و مصرف آن و طی شدن دوره کارنس اهمیت دارد.

وی اضافه کرد: اکنون تولیدکنندگان سم، کودهای شیمیایی و آلی و زیستی و بذرهای اصلاح شده نیازمند حمایت و مانع زدایی در قوانین و تسهیل امور هستند.

گیل آبادی ادامه داد: استاندارد تولید سموم کشور ما مطابق استاندارد و تاییدیه های سازمان جهانی فائو است بنابراین هر سمی که وراد کشور می شود نیاز است به ثبت برسد و دوره ثبت آن یک تا چهار سال زمان می برد.

وی با بیان اینکه تایید و ثبت سموم توسط سازمان گیاه پزشکی کشور انجام می شود، افزود: سمومی که اکنون در داخل کشور تولید و مصرف می شوند قبلا به ثبت و تایید کارگروه های نظارتی رسیده است و سازمان حفظ نباتات از گذشته تاکنون سموم تولید داخل را نمونه برداری و آزمایش می کند و هر کدام از آنها رد شود، تولیدکننده باید آن را از بازار جمع آوری کند.

وی ادامه داد: بنابراین کنترل کیفی سموم تولید داخل تحت اختیار سازمان حفظ نباتات است و بیشترین مشکل ما روی وجود سموم تقلبی است که در بازار وجود دارد و براحتی در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

رییس انجمن تولیدکنندگان سموم کشور از برگزاری هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران طی روزهای ۱۴ تا ۱۷ دی ماه ۱۴۰۰ در مجتمع نمایشگاه های بوستان گفتگو در وسعت ۱۱ هزار مترمربع خبر داد.

کد خبر 49207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =