کریدور ایران ـ افغانستان ـ تاجیکستان ـ قرقیزستان برای ترانزیت کالا باز شد

اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل جاده‌ای طی گزارشی اعلام کرد که پس از اولین آزمایش موفق ترانزیت جاده‌ای از بندرعباس (ایران) به تاجیکستان، کریدور قرقیزستان ـ تاجیکستان ـ افغانستان ـ ایران KTAI اکنون برای حمل‌ونقل بین‌المللی تحت کنوانسیون تیر TIR باز است.

به گزارش اگزیم‌نیوز، اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل جاده‌ای IRU طی گزارشی اعلام کرد که پس از اولین آزمایش موفق ترانزیت جاده‌ای از بندرعباس (ایران)به تاجیکستان، کریدور قرقیزستان ـ تاجیکستان ـ افغانستان ـ ایران KTAI اکنون برای حمل‌ونقل بین‌المللی تحت کنوانسیون تیر TIR باز است.

این کریدور کوتاهترین مسیر ممکن بین ایران و قرقیزستان را فراهم می‌کند و تا پنج روز در زمان معمول حمل‌ونقل جاده‌ای صرفه‌جویی می‌کند.

این مسیر تجاری جدید منطقه را برای تجارت و توسعه باز می‌کند و به حمل‌ونقل و اپراتورهای ترانزیت این امکان را می‌دهد که هنگام حمل‌ونقل کالا از صرفه‌جویی قابل‌توجهی در هزینه و زمان خود بهره‌مند شوند.

بر اساس این گزارش، عملیات آزمایشی ترانزیت کالا با شروع از بندرعباس، یکی از ۱۰۰ بندر بزرگ جهان، شروع شد و با عبور از افغانستان، جایی که مقامات افغان منتظر استقبال از این کاروان بودند، با موفقیت انجام شد.

کامیون‌های TIR سفر خود را در سراسر افغانستان ادامه داده با سرعت خود را به مقصد نهایی رساندند و با خیال راحت به دوشنبه، پایتخت تاجیکستان رسیدند.

براساس گزارشات بانک جهانی، جمعیت کل این چهار کشور که در طول این کریدور قرار گرفته‌اند، بیش از ۱۲۸ میلیون نفر است و مجموع تولید ناخالص داخلی آن‌ها نزدیک به نیم تریلیون دلار است.

راه‌اندازی کریدور KTAI برای ورود به بازارهای در حال رشد طراحی شده است.

با توجه به نقطه شروع مسیر یعنی بندرعباس، معامله‌گران و اپراتورهای حمل‌ونقل نیز می‌توانند از مزایای استفاده از ترابری چندگانه و دیجیتال TIR در طول این کریدور استفاده کنند و جریان تجارت را بهینه کنند و رشد اقتصادی در منطقه را بهبود ببخشند.

کد خبر 49197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =