ثبات قیمت گوشت قرمز در بازار ادامه می یابد

رییس شورای تامین دام کشور از تداوم ثبات قیمت گوشت قرمز در بازار داخلی خبر داد و گفت: اکنون با جمعیت مازاد دام سبک و سنگین روبرو هستیم بنابراین هیچ مشکلی برای عرضه این محصولات به بازار نداریم.

« منصور پوریان»روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی اگزیم نیوز، افزود: در حال حاضر با توجه به جمعیت دامی خوب مشکلی در عرضه گوشت به بازار داخلی و یا صادرات دام زنده نداریم.

وی اظهار داشت: اکنون قیمت هر کیلوگرم دام زنده سبک و سنگین بین ۵۲ تا ۵۵ هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم لاشه گوسفندی در عمده فروشی نزدیک به ۱۱۵ هزار تومان و برای گوساله ۱۱۰ هزار تومان است.

آزادسازی ارز به زمان دیگری موکول شود

رییس شورای تامین دام کشور درباره آزادسازی نرخ ارز و تبعات آن بر صنعت دامداری و دامپروری کشور گفت: از آنجا که ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی به طور عمده برای واردات نهاده های بخش طیور و گاوشیری تخصیص می یافت تا فشار از تولیدکننده و مصرف کننده کاهش یابد اما حذف آن چالش هایی را در این بخش ایجاد خواهد کرد که دولت سیزدهم باید برای پیشگیری از این موضوع تدابیر لازم را اتخاذ کند.

وی تصریح کرد: در عین حال دام سبک، نهاده چندانی با ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت نکرده و نمی کند و بخش عمده نیاز خود را با ارز آزاد تامین می کند.

پوریان اضافه کرد: بخش طیور و گاو شیری وابسته به نهاده های دامی است و نیازمند تخصیص ارز رسمی است تا تولیدکنندگان بتوانند نهاده های مورد نیاز را با قیمت مناسب تامین کنند.

وی با اشاره به تفاوت زیاد بین قیمت نهاده های وارداتی با ارز آزاد و رسمی، پیشنهاد کرد: آزادسازی این نوع ارز به زمان دیگری موکول شود چون تولیدکنندگان اکنون با معضل جدی خشکسالی و کم آبی روبرو هستند و به طور قطع آزادسازی نرخ ارز؛ چالش های جدی تری در تامین نهاده های این بخش بوجود خواهد آورد.

وی افزود: از آنجا که واردات نهاده ها اکنون با مشکلات متعددی روبروست، آزادسازی نرخ ارز می تواند موجب رشد حداقل دو برابری قیمت ها شود که این امر نیز سبب افزایش قیمت تمام شده محصولات دامی خواهد شد.

رییس شورای تامین دام از دولت خواست در صورت آزادسازی نرخ ارز تدابیر لازم را برای تامین نهاده های بخش دام و طیور و دسترسی آسان دامداران و مرغداران به نهاده های مصرفی با قیمت مناسب اتخاذ کنند تا تولیدکننده داخلی با مشکل مواجه نشود.

کد خبر 49134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =